måndag 20 augusti 2007

Individuella programmet redan i första klass...

Enligt SvD finns det idag mer än 500 ungdomar i Stockholm som saknar behörighet till gymnasiet, det låter förstås inte så bra. Administrationen är i full gång för att hjälpa dem in på olika sätt. Skolverket meddelar att det är 11,4 procent av niorna som inte fick godkända betyg i år. Att de blir många till antalet beror på att kullarna är så stora i år säger man. Det må så vara men 11,4 procent är alltid 11,4 procent oavsett summan man räknar på. Det är ett högt procenttal. Principen borde vara att alla ska kunna räkna, läsa och skriva hur det än går till att lära sig så ska de kunna det när de går ut nian.

Men man kan inte låta bli att fundera äver olika saker när det blir så här.

Vad är det som är fel? Är det lärarna? Är det ungarna? Är det skolan? Är det kraven? Är skolan till sin uppbyggnad omodern? Är kraven rätt ställda och i så fall utifrån vad? Läroplanen - är den anpassad till ett modernt samhälle, eller bara en skrivbordsprodukt?

Man ska också komma ihåg att gymnasiet inte är någon egentlig rättighet, man har bara skolplikt tills man gått ut nian. Kanske det borde förtydligas lite oftare. Detta är förstås något man inte direkt talar om utan det är någon slags osynlig sanning att ALLA har rätt att gå gymnasiet, men så är det alltså inte. Det finns en praktikalitet här och det är att samhället/kommunen är skyldiga att följa upp ungdomarna tills de är 20.

Individuella programmet är en sista möjlighet för många. Enligt min mening kommer det in alldeles för sent. Det individuella programmet borde starta i första klass. Det är där man ser vad ungarna behöver för att komma vidare - och de borde få den hjälp de behöver redan i början av sin skolkarriär. Då skulle de vara färdiga när de kom till gymnasiet, det är lite upp och nedvända världen det här. Först skall ungarna fösas in i en åldersstruktur som ofta är helt uppåt väggarna utifrån den kunskap de har som individer redan i första klass. Sedan lyckas skolsystemet få dem urbota trötta på skolan genom att konformistiskt tränga in dem i en ruta där de inte skulle behöva vara. Klart att det blir fel då.

Sen behöver de börja om när de ska börja gymnaset. Vilket slöseri med tid och resurser. Nej, en individbaserad skola vill jag se. Det borde finnas stora möjligheter med den moderna teknik som finns idag att skapa individuella läromedel för varje barn.

Lägg ner åldersstrukturen i skolan och satsa på kunskapsstruktur i stället. (SvD)

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: