tisdag 7 augusti 2007

People Management på Skatteverket...

En it-tekniker på Skatteverket har saboterat det övervakningssystem han arbetet med sägs det i en artikel på IDG.se. Omgivningen säger att han har gått bärsärkargång i systemet och förstört många års arbete och saboterat för Skatteverket. Om jag känner de där killarna rätt så och det tror jag att jag gör efter många år i branschen, skulle Skatteverkets IT-tekniker själv ganska enkelt kunna fixa tillbaka systemet så att det fungerade, om han bara fick lov. Så jag tror nog att det är ganska överdrivet att tala om 10 års utvecklingsarbete förstört mm.

Nu har prestigen gått in och tagit över, för uppenbarligen är han inte intresserad av att följa arbetsgivarens direktiv om dokumentation av sitt arbete. Medan arbetsgivaren/chefen har bestämt att han ska göra det. Då blir det kamp och den anställde vinner aldrig.

Det är trist att se att en stor arbetsgivare tar till såna här fula knep mot en anställd och misskrediterar denne så att han kanske aldrig mer kan få ett jobb. Detta trots att han är duktig, för jag utgår ifrån att han är det och att det är följsamheten i att följa regler som brister.

Visst kan vissa personer vara omöjliga på många sätt, eller snarare inte intresserade av att följa de regler som gäller. I det här fallet har diskussioner pågått och vad de innehåller vet inte jag. Men chefen som har varit motpart har också misslyckats till den milda grad annars skulle det inte ha gått så här långt. Den personen borde också få sparken, eller i alla fall fråntas just det jobbet. För nog ska man kunna kräva av en chef att han ska kunna hantera en obstinat individ, och nog ska väl en organisation stor som Skatteverket ha tillräckligt med HR-kompetens för att klara av en sån här sak och stötta en chef som har problem. Man kanske kunde ha gått halva vägen var? För det man kan läsa mellan raderna här var att ingen ville förlora något.

Den stora frågan är förstås om vi bara vill ha såna som gör som vi säger oavsett vad de presterar eller om vi kan stå ut med personliga egenheter hos människor som gör ett bra jobb. Jag relaterar inte till fallet på Skatteverket, för jag vet inget om detaljerna, utan funderar i mer allmänna banor kring hur en sån här problemsituation uppstår. Men nog är det önskvärt med en större förståelse för våra olikheter även på arbetsplatsen.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: