lördag 25 augusti 2007

Respekt Ulrika Messing

Igår fick jag kaffet i halsen när jag läste att Ulrica Messing skulle bli hemmafru och kunna ta ut ungefär 50 000 kronor i månaden från staten tills hon blev 65 år, innan pensionen träder in. Hon har ännu inte fyllt 40. Räkna ut den slanten, många miljoner blev det.

Idag läser jag i SvDs papperstidning att hon inte tänker nyttja den möjligheten eftersom hon ska skaffa annat jobb. Jag är fullt arbetsför säger hon där. Det hedrar dig Ulrica Messing! Det är inte ditt fel att reglerna ser ut som de gör. Eller såg ut kanske man ska säga eftersom de är ändrade numera och inte riktigt lika fördelaktiga längre. Det är stort att avstå faktiskt.

Att företag ger fallskärmar och andra förmåner till sina anställda och chefer har jag inga problem med alls. Det handlar om privata pengar och de gör man som man vill med. Jag tror på Adams Smiths tankar om att varje individs egennytta styrs som av en osynlig hand till hela samhällets nytta i förlängningen...

När företag ger bonusar handlar det om privata pengar inte skattemedel, ty skatten tas från varje medborgare och förvaltas och fördelas sedan av staten. Det är allas våra pengar och det känns bra att finansminister Anders Borg håller i dem. Inget slöseri och inget krångel.

Lycka till Ulrica Messing... Du har ökat ditt förtroendekapital hos mig så socialdemokrat du är.
Rätt ska var rätt.

(SvD)
(SvD)
(DN)

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du måste ju känna dig riktigt dum efter din förhastade slakt av Ulrica längre ner på bloggen när du läste det här..?

Mary X Jensen sa...

Nej du, jag känenr mig inte ett dugg dum - läs inlägget ovan. Du fick utrymmet...

Anonym sa...

Messing har ju tagit emot pengarna. Men det var kanske efter det att du skrev ditt inlägg. Hon har kanske svårt att få något arbete - fint nog, eftersom hon saknar utbildning. Hon hoppade av skolan efter gymnasiet och har aldrig arbetat på den öppna marknaden. jag ville bara berätta detta.

Hälsningar från Agneta

Mary X Jensen sa...

Det kanske var en mediafint av (s) att tona ned det här med att hon inte skulle ta emot pengarna. Jag tror vi får följa upp det här ;-)

Anonym sa...

Agneta skriver att Ulrica saknar utbildning; men samtidigt säger att hon hoppa av skolan EFTER gymnasiet? hur ska Agneta ha det egentligen? :)