måndag 10 september 2007

Flytta på nollningsarrangörerna

Att flytta på marodörerna och arrangörena av nollningsfesterna är en idé som lanseras av Stockholms skolborgarråd med anledning av den senaste tiden nollningspartajer som spårat ur. (SvD) Hon menar att det behövs kännbara konsekvenser. Men på skolverket så menar man att det inte är förenligt med de regler som finns. Vad ska man då hitta på? Lotta Edholm menar att det är fullständigt oacceptabelt det som pågår. Jag håller verkligen med och är tacksam över att jag inte har barn i gymnasieåldern.

Det är bra att man börjar bry sig. Jag tror att det kan finnas en Hawthorneeffekt i det här? Ni vet där man först vidtog en massa instrumentella åtgärder som att exemplvis öka belysningen på fabriken för att öka produktionen, och sedan i stället gjorde upptäckte att man genom att överhuvudtaget bry sig fick människor att känna sig uppskattade och så började de jobba bättre.

Det var alltså inte åtgärderna som var viktiga utan uppmärksamheten - det tror jag är en bra metod för ungdomar också. För det är nog i grunden det man söker. Det handlar inte bara om att förbjuda och vidta åtgärder, ungar kommer alltid att köra sina egna vägar för att lura föräldrar och för att jobba för sin egen frigörelse. Men de flesta föräldrar har själva varit ungdomar och borde komma ihåg hur det var och alltid ligga steget före.

Bara genom att ta upp debatten här i media och i skolan och hemma så tror jag att det inte minst blir lättare för den som egentligen vill säga nej men inte vågar på grund av grupptrycket. Dumbommarna som anordnar dessa nollningar får genast en mindre publik och då är det inte lika roligt längre.

Sen som alltid så handlar det förstås för föräldrarna som alltid att hålla stenkoll på ungarna. Tvång och straff väcker bara motstånd det är bättre att eliminera dumheterna på annat sätt exempelvis genom att vända gruppen mot det håll man vill att de ska gå. De finns de som är proffs på gruppdynamik - jobba med dem.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: