måndag 24 september 2007

Någonstans tror man att det är bättre i kyrkan...

Det är förmodligen något som ligger långt tillbaka och har väl med någon slags auktoritetstro vi fått med modersmjölken att göra. Att det ska var lugnt och fint där, med bara trevliga, vänligt sinnade människor.

Fromma män och kvinnor tillhör kyrkan, men under den skenheliga ytan är vi alla lika. Det blir tydligt när man läser om prästen som "ollat" olika prylar i en kvinnlig prästkandidats rum.

Är karln helt knäpp, försöker han vara rolig, eller är det ett sätt att uttrycka maktordningen? Dumt är det hur som helst.

Ge honom inga bullar till kyrkkaffet i fortsättningen. Han kan gott baka själv.

(SvD)

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

kyrksyster sa...

Ja...människor är som dom är... och i kyrkan finns allt sorts folk oxå...men det blir kanske lite mer uppståndelse om folk beter sig dumt åt i kyrkan...

Mary X Jensen sa...

Vi har ju alla våra fördomar att slåss emot...

Anonym sa...

Hade det gällt något annat företag eller ett annat folk hade man inte beskyllt ett helt folk, kallat dem skelheliga.

Kristna är inte bättre än andra nej, skenhelig kan du va själv.

Mary X Jensen sa...

Jag tror att du misstolkar min användning av ordet skenhelig, möjligen borde jag kanske valt ett annat. Jag ser det nu när jag förstår hur du tolkar.

Jag är själv aktiv i svenska kyrkan.