Svensk friskola har blivit en miljardindustri menas i en artikel i SvD idag och vinsterna ökar också, och här uppstår naturligtvis en diskussion om hur vi använder våra skattepengar. Ja, det är verkligen en intressant fråga.
Hur kan det komma sig att privata aktörer kan bedriva skolverksamhet och få pengar över? Det är inte ofta vi hör talas om att det är sämre pedagogik, eller sämre för eleverna, att deras resultat sjunker och sådant som är viktigt i det här sammanhanget. Hur barnen har det. Hur mycket de får ut, kanske inte i kronor och ören per elev utan mer i kunskapsinhämtning, bra miljöer mm.
Man ska komma ihåg att skolpengen ser lika ut för varje barn oavsett om barnet går i kommunalt driven skola eller i en privat friskola. Så frågan om hur det offentliga hanterar skolpengen kanske är den intressanta att ställa? Om friskolor kan hantera skolan på ett effektivare sätt så kanske man ska fundera på VARFÖR de kan det, istället för att fundera på om skolans rektor kan köpa en Mercedes eller inte. Det kan iofs en rektor på en kommunal skola också göra om han/hon skulle vilja.
Vad gäller att sko sig på våra skattepengar så kanske man ska komma ihåg att varenda leverantör till kommuner gör det, oavsett om det är skolor, byggnationer, städbolag, IT-tjänster eller vad man kan komma på.
(SvD)
Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, skola, friskolor, kommunala skolor, skolpeng, vinster, moderaterna, regeringen
2 kommentarer:
Tack för passningen om en Mercedes, eller var det en spark på smalbenet... ;-)
Jag har skrivit ett nytt inlägg i ämnet nu.
Det är en relevant fråga HUR de kan gå med vinst, och det finns exempel både i min text och i artiklarna jag länkat till. En del saker kan vi säkert lära oss och göra bättre, men problemet är ju när vinstintresset går ut över eleverna.
Det värsta är när friskolorna "dumpar" elever som jag skrivit om. Då tas vinsten från de elever som behöver extra stöd. Eftersom koncentrationen av elever i behov av stöd blir större på de kommunala skolorna så har vi helt enkelt inte råd, skolpengen har flyttats till en privat aktör.
Sedan har vi ju exemplet med skolorna som inte ger eleverna "full undervisningstid", man tar samma skolpeng och lägger ner mindre tid. De skolor som ordnar en "idrottsvecka" och kör all undervisning under den i stället för att investera i en idrottshall tjänar stora pengar, men det kan ju aldrig vara bra för eleverna? Att ta betalt för skollunchen och att kräva att föräldrar jobbar gratis med städning mm är andra exempel...
Det finns många saker inom friskolorna vi inte ska lära av...
http://christermagister.blogg.se/
Bra att du svarade Christermagister...
Mercedesexemplet var ingen spark på smalbenet, haha. Bara ett bra exempel. Tack för det.
Jag anser mig inte ha tolkningsföreträde framför dig så bra att du fyller på med dina ståndpunkter här. Det enda sätt vi kan lära av är ju att stöta våra åsikter mot varandra. Man behöver inte tycka likadant.
Skicka en kommentar