tisdag 18 december 2007

Vem ska föra talan egentligen...

Kronprinsessan Victoria meddelar att hon gärna vill engagera sig i samhällsdebatten och menar att hon inte kommer att vara tyst när hon blir drottning. Det är viktigt att visa engagemang tycker hon i exempelvis miljöfrågor. Ja, varför skulle hon inte få uttala sig? Som alla andra.

Det blir mest fånigt med alla dessa omskrivningar som både hon och Kungen är tvingade att använda sig av. På grund av att de inte får uttrycka en åsikt. Det var väldigt befriande när Kungen själv kunde berätta om sin egen barndom och saknaden av en fadersgestalt i samband med tsunamikatastrofen. Möjligheten att uttrycka sig personligt och slippa använda begreppet "man tycker" i alla sammanhang och kunna säga "jag tycker" borde vara även kungafamiljen förunnat.


(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,


5 kommentarer:

Staffan sa...

Så du stöder repubik?

Mary X Jensen sa...

Jag stöder kungahuset...

Staffan sa...

Ok, jag tycker att man kan privatisera och konkurrensutsätta kungahuset.

Mary X Jensen sa...

Jag tycker att det är bra som det är. Samt att familjen ska kunna framföra personliga åsikter...

Jag tycker att kungahuset är väl värt sitt apanage... Inga problem all med det för min del.

Staffan sa...

Bra, om du gillar det så får du betala för det. Jag skulle hellre ha fritt inträde på museer.