Intressant är nu att se hur tidningarna tappar sina upplagor till förmån från aktörer på nätet. Intressant är också att se vad som växer fram i snabb takt. Martin Jönsson skirver om de senaste TS-siffrorna.
Om man ser på unga tjejer till exempel så finns det nu sk. modebloggar som är en kombination av möjlighet att vinna häftiga modeprylar och att ta del av andras dagböcker och dessutom kommentera dem. Delaktigheten är en stor finess här, interaktiviteten, möjligheten att få komma till tals.
Martin Jönsson skriver att Amelia-imperiet har en upplaga på 320 000. Då ska man tänka på att tjejbloggarna, en del av dem har siffror långt över dessa 320 000. Kenza hade 175213 besök den senaste veckan, Blondinbella hade 166156 besök under samma tid och Engla´s showrum hade 102693. Det är alltså veckosiffror vi talar om här. Det finns flera liknande bloggar med 10.000-tals besökare i veckan. Det kostar inte ett öre att dra igång en blogg. Tillgång till en dator och lite eget hårt arbete bara så är man framme. Jämför det med kostnader för redaktion, tryck, distribution, reklamskatt och försäljning.
Tjejerna tjänar pengar på sina bloggar och de har uppmärksammats av smarta affärsmän som vad det verkar går in och stöttar upp bloggarna på olika sätt. Företag ger tjejerna olika varor att lotta ut i tävlingar som höjer tittarsiffrorna än mer och på så sätt drivs det hela kommersiellt framåt samtidigt som alla har kul och snackar med varandra om stort och smått och sånt som intresserar dem. Det handlar om killar, mat, mode och smink och småskvaller och livet i allmänhet. Det är diverse saker som jag som den tant jag nu är minns var i fokus i yngre år.
Troligen är interaktiviteten den viktigaste grundstenen för de här bloggarna och intresset för kläder och mode förstås. Det är kul att snacka med andra. Som åskådarna kan man tycka att det är nonsensnack, men man ska ha i åtanke att varje generation har sina samtalsämnen och intressen. Läsning rekommenderas för det är också ett sätt att försöka förstå vad som rör sig i huvudet på unga människor.
Bloggarna drivs av unga tjejer som fortfarande går på gymnasiet. De är duktiga. Vad månde bliva av dem? Kommer de att starta papperstidningar? Förmodligen inte. De är definitivt framtidens mediakonsumenter. Det ska bli riktigt spännande att följa dem framöver. För någon bubbla tror jag inte att det här är.
Intressant blir också att se var begreppet bloggare tar vägen. Den mångfald av bloggare och bloggar med olika intressen och ingångsvärden som finns idag ger en insikt att det inte framöver går att dra alla bloggare över en kam. Kategorisering görs redan av åsiktsbloggar som denna, faktabloggar, dagboksvarianter mm mm. Förmodligen kommer bloggverktyget att betraktas som vilket ordbehandlings-/publiceringsverktyg som helst och romantiken kring det hela försvinner. Det blir i stället innehållet som kommer att styra. Då har ordningen återställts på något sätt. Var och en får sin målgrupp...
Själv har jag lagt ut förmögenheter på tidningar genom åren, hemmet har fyllts med allehanda ty intressena är många och har man en journalistisk syn på livet så har man. Numera känns det mest jobbigt att släpa tidningarna till pappersinsamlingen och både morgontidningarna och magasinen har fått ge upp här till förmån för Google, bloggar och internetlösningar.
(SvD)
Läs även andra bloggares åsikter om media, tidningar, tjejbloggar, modebloggar, magasin, interaktivitet, tävlingar, bloggare, bloggtidningen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar