måndag 7 april 2008

Betyg eller måluppfyllelse...

Ordet betyg är som ett rött skynke för många. Det ska istället vara måluppfyllelse. Förlåt en enkel fråga. Var i ligger egentligen skillnaden? Skolan handlar om att ungarna ska lära sig vissa saker. Eller hur? Kunskapsnivån måste kolals på något sätt.

Det hela handlar om definitioner, mening och innebörd i begrepp som egentligen är samma sak. Det är alltså mer en intellektuell (nåja) kamp om meningen. Teknokrati och politisk pajkastning.

Betyg eller måluppfyllelse - spelar det någon roll? Det viktiga är att ungarna lär sig, att lärarna är duktiga och inspirerande. Vissa är bättre och andra är sämre och det skiftar mellan olika områden. Det är faktiskt också så världen ser ut för övrigt. Vi är olika.

Kunskapen om hur man lär ut är viktig men det är också också hur man lär in. Indelningen i åldersgrupperär inte bara av godo, man måste också se mer till individens förutsättningar och det gäller för både mycket duktiga och mindre duktiga elever. I Haninge kommun verkar man ha funderat till på hur ungar ska klara sig bra i skolan, och dessutom lyckats riktigt bra. Detta ska jag absolut börja driva i min egen kommun.

Att barn skulle må dåligt av kunskap tror jag inte riktigt på, men däremot att de ska behöva vara vuxna så tidigt och ta en massa ansvar som de inte borde ha. Det mår de inte bra av. Professor Matti Bergström har en poäng när han menar att skolan trycker på ungarna mer än de borde behöva, men jag skulle nog vilja säga att föräldrarna är än värre här. Skolan försöker bara att göra vad den alltid har gjort, lära ungarna att läsa, räkna och skriva. Och sedan kontrollera att de kan det.

Betyg, eller måluppfyllelse - vad är skillnaden? Tänk efter nu istället för att slå mig i huvudet.

När barn kan mer än man själv blir det kul. Detta hände i helgen. Motordriven extramadrass skulle blåsas upp. Ingen manual var med förstås, men in med stickkontakten i uttaget snabbt och lätt. Brum brum...

- Du ska skruva den där knappen åt andra hållet annars brinner motorn säger 8-åringen.
- Va, hur vet du det svarar den vuxne.
- Nisse har en sån...

OK - tack, utan den kunskapen hade madrassen förstörts. Man ska lyssna på barnen. Både hemma och i skolan. Zone of proximate Development (ZPD)...

(SvD)
(DN)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,



Inga kommentarer: