måndag 14 april 2008

Blogguppskattningsdagen...

RoseMari skrev på Bloggtidningen.se om Probloggers Blogger Appreciation Day. Det tyckte jag var en jättekul idé och skickar här lite länkar till bloggar som gör min dag ljus. Häng på den som vill... För egen del så läser jag massor med bloggar och gärna också sådana som inte självklart har samma åsikter som jag själv har. Det ger lite perspektiv och kan både förstärka den egna uppfattningen samt ibland få den att förflytta sig en aning. Det är i samverkan med andra som personlig utveckling sker - och det gillar jag särskilt mycket.

Kulturbloggen och Kattkorgen jobbar jag ihop med på Bloggtidningen. Vi har jättekul. Kyrkoordnaren har många poänger. Embryo, yo, yo, yo - nej nej nej säger jag ;-).

Stationsvakt är alltid klurig, idag driver han med muf, men man får ha lite distans och perspektiv så moderat man är. Mr Green, Mr Brown and Mr Purple, jag säger bara ... Ramberg - favoritkompis. Fridholm sitter i sin båt och är klok. Stålis är ibland spökskrivare här, särskilt när jag ger mig in i tekniken ;-) och då kommer också Frobbit med kommentarer förstås. (det är juste grabbar, jag försöker bara förklara så att vanliga ska förstå, inte för er alltid...)

Karl Sigfrid, Oscar, Emma, Christian och Rosetta och jag kör i pool mot avlyssning och IP-nummerkoll och är för personlig integritet. På olika sätt.Pawal med gnuheter och creeper är en annan intressant person på samma tema.

Moderaten Göran från Norrtälje är självklar bland mina blogglänkar likaväl som Carl Bildt är given förstås, hans e-postbrev har jag följt från början, innan det blev blogg av det hela. Han får köra stora världen så kör jag den lilla. Peter J som också brukar ha kul synpunkter på andra gemensamma listor där vi håller till. Sen tycker jag att det är bra att lyssna på vad yngre tycker därför följer jag gärna muf-ordförandens blogg och inte minst Edvins förstås. Gulliga och coola killar.

Sen har vi förstås mymlan med sitt pyssel och papp. deeped med djupa tankar och inte minst teflonminnet. Intressanata texter hittar jag alltid hos Alter Ego. Tomas Carlsson också frilansare. Mina 25 poäng i juridik räcker inte långt men då går jag till Mårtens blogg och ställer frågor, där får man veta.

Knuff-Johans blogg är given, även om han blev arg på mig när jag byggde länklista om Bodströmsamhället. Det blev lite fel på något sätt med för många länkar. Det var i alla fall inte meningen att stälal till det i ordningen. Hoppas jag är förlåten nu? Nikkes blogg läser jag med stor behållning varje dag.

Blogge är en himla skön kille som har mycket att säga. Kontroversiell och smart är vad han är. Ibland får jag problem med all kinesisk nakenhet och det ena och det andra, men man får liksom höja sig bortom sina egna fördomar. För här finns mycket intressant att läsa. Man får dra ut sina tankebanor en aning, det utmanar.

En del personer har man vitt skild uppfattning emot men det bör läsas ändå. Jinge påstår att han är snäll men egentligen är han både arg och snäll. (är det Jinge som driver Lasses Blogg? Vem vet?) Nicklas är ofta ilsken på mig men tycker att jag skriver bra säger han. Svensson är extremvänster och står för det, dessutom bodde han granne med min man i barndomstid - snacka om vänster- och högerperspektiv. I universum är vi dock alla små skitar, man ska inte glömma det.

När jag vill ha roligt läser jag gärna Raka Puckar, gör lite inlägg på Badlands Hyena som är en underbart vrickad blogg liksom jante.org som äntligen har fått fart på tangenten efter några års tystnad.

Annica är bloggmadamen som inte ens behöver skriva på sin blogg, hon har läsare ändå. Men så har hon hållit på i tio år också.

Joakim på mindpark, en gammal e-postkompis sen minst tio år var den som utmanade mig att börja blogga. Jag hade tidigare en snobbig inställning till bloggning mina snart 30 år i IT-branschen och media till trots. Men han retade upp mig ordentligt och dissade mig för att jag höll mig undan på nätet. Då tog det hus i helsicke här. Det är honom min omgivning får skylla på när jag som fru och mor saknar tid till övrig familjeverksamhet (domestik och annat trams) sedan jag blev bloggfreak...

Har jag glömt någon nu så finns det ingen mening bakom det utan det handlar helt enkelt om glömska... Ursäkta mig i så fall.

Ha det...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis på blogguppskattardagen! Tack för alla tänkvärda inlägg här och för att du är en bra bloggkompis.

opassande.se sa...

Jag håller med Jonas, du har en kanonblogg här, Mary! Jag känner mig dessutom hedrad att få vara med i din lista!

Anonym sa...

Tackar för omnämningen!

stationsvakt@gmail.com sa...

"Blogger Appreciation Day" - varför får man aldrig reda på såna grejer förrns det är försent?

Mary X Jensen sa...

Johnny - man kan förlänga dagen till två vet du... ja rent av till en vecka.

Blogguppskattningsveckan

Jardenberg sa...

... och ibland undrar jag om jag inte skapade ett monster ;)

Mary X Jensen sa...

Ja du Jocke, det är svårt att veta ;-)

Anonym sa...

Nu är det väl väldigt länge sedan jag var ilsken på dig, Mary?

Och ja, du skriver väldigt bra. Och eftertänksamt. Du är nog det närmaste intellektuell man kommer inom högern.

Niklas Wykman och Edvin Alam är lika rara som två hellfiremissiler.

Anonym sa...

Vad trevligt, tack tack, Mary!