söndag 11 maj 2008

Justitieministern ska inte stå till svars inför (s)...

I egenskap av att vara juristutbildad så kan Thomas Bodström få en slags tolkningsföreträde framför nuvarande justitieministern - han kan liksom låtsas att han vet bäst och mer... Det gör han kanske också rent yrkestekniskt sätt. Men nu är det så att det är Beatrice Ask som är justitieminister och hon behöver faktiskt inte alls försvara sig inför Bodström eller tycka att hans förslag är bra.

Hon har en hel bunt med jurister omkring sig kan man tänka som är minst lika duktiga som den förre (s)-ministern. Man utgår ifrån att de stöttar Beatrice Ask i jobbet med all den information och kunskap hon behöver. Jag tror inte att VD på Volvo kan montera ihop en växellåda, det ska han inte behöva heller, och man behöver inte vara jurist för att vara justitieminister. Så upp med hakan nu ministern och låt inte Bodström bestämma hur det ska vara.

Att (s) plötsligt kommer på att det ska effektiviseras inom polisorganisationen blir lite märkligt. När man lyssnar på hur (s) kräver förändringar så handlar det hela tiden om det de själva inte gjorde när de hade chansen. Ingen ska inbilla mig att den organisationen har ändrats så himla mycket sen Bodström var minister och hade ansvaret - den är väl lika tungrodd som en Finlandsfärja, i likhet med många andra stora organsiationer. Förändring tar tid.

Glöm aldrig att det är Bodström som står förebild för Bodströmssamhället. Beatrice Ask kan ta avstånd från de dumheterna. Det har hon makt till idag och det är bara att hoppas att hon kommer att använda den till detta också. Bort med Bodströmsamhället, bort bort... tänk nytt.

Läs om alternativen till detta kontrollomgärdade samhälle genom att ladda ner Alternativ till Bodströmsamhället här.

(SvD)
(DN)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Pelle sa...

Problemet är ju att hon inte alls tar avstånd från Bodströmssamhället, inte på något sätt faktiskt. Det var liksom det enda positiva med en borgerlig regering, men tyvärr blev det ju ingen ändring på den punkten iallafall..

Mary X Jensen sa...

Det är precis det jag avskyr med det hela...

Och trängselskatterna, fastighetsskatten och kollektivanslutningar. Men det är alltid för sent att ge upp...

Rick Falkvinge (pp) sa...

En politiker behöver väldigt sällan lyssna på en jurists lagtolkning. Anledningen är att det är politikern som bestämmer hur lagarna både ska se ut och tolkas.

Jag hamnar ibland med debatter med jurister som försöker berätta för mig hur lagen ser ut, och det är deras värld: någonting som är statiskt och kan tolkas och vändas och vridas på. Jag svarar alltid kategoriskt att jag inte är intresserad av hur lagen ser ut, det var därför jag blev politiker - jag är inte intresserad av att tolka lagen, för jag tycker den är fel och vill ÄNDRA på den. Då slutar de ganska direkt att försöka förklara för mig.

Sedan håller jag med om att Ask är lika illa som Bodström vad gäller privatlivsfrågorna, möjligtvis med tillägget att Bodström åtminstone var förutsägbart repressiv och lismande, Ask verkar mest aningslös och godtrogen och låter skeppet driva dit det råkar driva...

Mary X Jensen sa...

Jag håller med dig Rick, men jag tror att det är lätt att dra växlar på att man förstår eftersom man tillhör rätt "sort"


- ditt utryck om att se världen genom husshållsrullar har gett intryck...

Jag blev också politiker för att jag vill ändra, inte för att jag vill hålla med om sånt som andra tänkt ut... Det gäller att ha en egen politisk röst. Den behöver inte alltid vara medhållande ;-).

Anonym sa...

Att Beatrice fortfarande sitter kvar säger tyvär mer om de andra politikerna än om henne..

//steelneck