torsdag 18 september 2008

Bloggare gör skillnad...

Twinglyrapporten är presenterad. Den handlar om FRA-lagen och det visar sig att bloggarna har en rejäl betydelse i opinionsbildningen. Och vilken kreativitet sedan. Bara att hitta på ett ord som bloggbävning va? Riktigt coolt om jag får säga.

Martin Jönsson skriver att debatten är mer spännande nu om än svårtstyrd numera, men det två sakerna hänger kanske ihop. Han hänvisar också till Anders R Olsson som i Sydsvenskan skrivit lite i frågasättande om bloggar, ungefär som är det nördträff, eller? Låter som en bakåtsträvare han också och misstror bloggare i bästa Siwert Öholmstil. Den senare hade också lite tips häromdagen hur man skulle undvika bloggar.

Annat var det förr Anders. När jag (som i stället väldigt nymodig mest hela tiden om ni ursäktar) anordnade det första seminariet någonsin i Sverige om databassökning för journalister. Jag var utbildningschef på ND Comtec som sålde prepress-system till tidningar då. Du Anders var en föreläsarna. Jag undrar om inte ditt inslag handlade om källkritik. Lite glömsk har jag nog blivit, det här skedde i slutet av 80-talet hur som helst. Då var vi hur moderna som helst med 100-talet betalande journalister där på Solvallas konferenscenter - minns du det? Jag hänger med vet du, gör det du med. Så nytt det var då med databaser.

Vidare begrepp än länkning vore bra

Förvisso finns inte den här bloggen nämnd i Twinglyrapporten, men den bygger på gamla siffror, nu skulle det nog se annorlunda ut. Överhuvudtaget funderar jag på relevansen i begreppet mest länkade bloggar. Det betyder att vi själva länkar till varandra och att ämnena i bästa fall växer och frodas. Men blir det inte lite introvert att bara tänka så när man mäter kraften i bloggandet?

Själv tycker jag att det vore kul att se hur många länkar varje blogg hade hos tidningarna också. För det säger en del om aktiviteten hos en bloggare. Och i sin tur så ökar det läsekretsen. Det är egentligen också väldigt intressant, eller hur. I synnerhet om man ska leva i symbios med traditionell media och det lär vi göra ett tag framöver nu. Kanske nå´t att tänka på till nästa rapport Twingly.

En annan sak som är intressant är också att se hur en blogg sprider sig över hela världen.
Se på denna karta över min lilla blogg bara. Andra har säkert liknande erfarenheter. Man blir lite häpen, eller hur. Förresten så skrev ansedda Göteborgs-Posten häromdagen om oss bloggare också, himla kul. Emma gjorde en intressant reflektion om bloggning: Bloggbävningen kanske är så enkelt att förklara som det fenomen som uppstår när man i ett sällskap upptäcker att flera tycker samma sak om något, som man tidigare upplevt sig vara lite ensam om? Så självklart kanske det är.

Bloggar gör skillnad den saken är klar...

Fler bloggar om detta: Jonas Morian, Blogge Bloggbävning förstås,

Läs Twinglyrapporten här

(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: