onsdag 17 september 2008

Fp-kvinnor kan lyckas...

Nu har de återigen mobiliserat sig de sex folkpartikvinnorna som är emot FRA-lagen. Vi får hoppas att det de nu gör kommer att tas på allvar så att de inte återigen blir bortdribblade av smarta taktiker. Men budskapet är tydligt. Bort med FRA-lagen. Den är inte bra som den är och alla vet det. Peter J Olsson kallar det kvinnochock - Kvinnor kan och är inte alltid lättstyrda.

Det finns bara en väg att ta och det är att inte alls koppla in kablarna menar bloggen copyriot. Folkpartisterna lämnar lite öppet för kompromisser trots allt i det de säger. Det är väl iofs så att man inte kan låsa sig i en förhandlingssituation för då kommer man inte vidare och då ger man sin motståndare en chans.

Det man har sett hittills sett från regeringens håll verkar mest ha bestått av en massa finter och taktik. Allt för att vinna. Det är när politiken är som fulast. Just när företrädare talar om att det handlar om att fatta beslut som den viktigaste saken inser man att det inte är lagen i sig det är frågan om.

Om det är så som det sägs att statsministern uppmanat de sina att helst inte tala alls om FRA-lagen och om man gör det, ska man dra fram en massa teknikaliteter, så är det verkligen oroande. För är det något han blir rökt direkt på så är det just teknikaliteterna. Det är liksom det som har diskuterats hela sommaren. Hallå är det någon hemma? Men jag kan ge mig fasen på att teknikaliteter har en helt annan innebörd för statsministern än vad den har för många andra. Han verkar inte bry sig om själva lagen och dess innehåll utan mer om att vinna slaget till varje pris. Där handlar det mest om den typen av teknikaliteter. Men det är principerna som ska diskuteras - vi är helt enkelt inte nöjda med den här politiska leken. Waldemar Ingdahl skriver i Barometern : "FRAs automatiserade övervakning verkade erbjuda en enkel lösning för underrättelsearbetet. Dålig kommunikation och bristande samarbete internt skyls dock tyvärr ofta över av ordningsmakten med krav på bredare datainsamling. Regeringen låste fast sig, samtidigt som många medborgare kände att deras yttrandefrihet kringskars. En Pandoras ask av frågeställningar kring informationssamhället öppnades." Det är frågor sommåste besvaras inte viftas bort.

Gårdagens demonstrationer mot FRA-lagen blev bra. Såväl i Stockholm som hade två, dels piratpartiets och dels Hoppets Demonstration (Amanda vilket jobb du lagt ner, fantastiskt), som i Göteborg och Malmö. Överallt på internet ligger nu filmsnuttar med de olika tal som folk höll. Fascinerande. Och i morgon torsdag sänder TV24 alla talen om man missade något.

Emma skriver om sina värkande fötter och ett hoppfullt hjärta, hon är verkligen en av kämparna i den här frågan. Jag kan inte låta bli att kommentera min partikollega Görans något larviga kommentar till demonstrationen igår. Han menar att det hela bara blev en tummetott och hänvisar till att det nog kommer fler till den debatt han ska ha med Mark Klamberg. Ja du Göran. Kvantitet eller kvalitet? Undrar om TV, radio och all annan media också kommer att uppmärksamma din debatt ikväll? Ja vill påstå att det här var en formidabel demonstration - och dessutom kommer den att leva vidare ett bra tag och dessutom fyllas på.

För övrigt så hänvisar jag till Sanna Raymans artikel den säger allt jag ville ha sagt...

Flera centerpartister säger ifrån i DN idag. Erik Hultin uppmuntrar riksdagsledamöter att stå på sig - läs kommentarerna på den bloggen!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,



5 kommentarer:

Anonym sa...

Mary,

Enligt Max Andersson ifrån MP författar de just nu motioner inkluderat om FRA lagens upphävande. Så våra FP kvinnor måste snart bekänna Färg. Som den konspiratoriker jag är känner jag en viss olust inför de kompromissvilliga uttallanden som Camilla Lindberg gjort i Radio/TV gentemot regeringen. Att möstas i mitten innebär fler integritetstärkande åtgärder, vilket givetvis är regringens linje, men för de flesta av oss en icke acceptabel kompromiss om våra grundläggande friheter.

Tack för din blogg,

Mikael

Markus "LAKE" Berglund sa...

Japp, det är kul att få en premiärpublicering på DN-debatt, men jag undrar hur DN kan veta att jag är "tung". Har de övervakat mig? För jag är ju inte så värst tung rent politiskt. ;-D

Publicerad i DN-debatt och intervjuad i Radio Uppland

Ps. Rigmor och Lars. O är nog relativt "tunga" politiker, dock.

Göran Pettersson sa...

Till Mary:
Jag vet inte hur du läst mitt inlägg. Jag tror dock inte att det kommer fler till min och Marks debatt i Sandviken utan avsevärt färre. Är det fler än 30 åhörare där blir jag mycket överraskad.

Anonym sa...

Göran:

Sandviken? jaja...

Kan man samåka med dig?

Mary X Jensen sa...

Bah Göran -sorry jag läste för snabbt. Jag såg inte åskådare/talare.

"Imorgon ska jag debattera FRA med Mark Klamberg. Vi får se om vi drar fler än det cirka 10-tal åskådare/talare som FRA-demonstrationen på Segels Torg drog."

Men medge att du var lite cynisk där och förklenade tillställningen och det tyckte var synd.

God tur på din egen debatt önskar jag som är en juste typ, även om jag just i denna fråga inte alls håller med dig. Me det vet du.