tisdag 16 september 2008

Jag hade velat skriva positivt om skattesänkningar idag...

Jag gillar sänkta skatter. Egentligen så tycker jag att man borde ta bort momsen, den tillfälliga skatten som kom för att stanna. Från början var det en oms, omsättningsskatt. Min kompetens å det nationalekonomiska området räcker dock inte till för att göra en konsekvensanalys. Men nog bli man förbannad av att betala 25% skatt på alla inköp man gör.

Tyvärr så tar regeringens tystnadsstrategi vad gäller FRA-lagen bort intresset från det som hittills gjorts bra. Det är ganska mycket ändå som har ändrats... Men men. Jag har hela tiden haft en dröm om att statsministern ska riva upp den liggande lagen och se till att den blir juste och hel från början. Inte som det lapptäcke det har blivit av den hittills. En lag om underrättelsetänst och signalspaning behövs säkert och det är heller ingen som lättsinnigt påstår något annat.

Professor Marie Demker håller med om det där och tror att det mest strategiska är att tillsätta en parlamentarisk utredning. Det skulle ge honom cred säger hon. Absolut. Andra statsvetare som Aftonbladet talat med har lite olika uppfattning, som det brukar vara. Det finns ingen definitiv sanning och man vet inte vad som rör sig i huvudet på våra ledande politiker, de säger inget.

(Aftonbladet)

1 kommentar:

Anonym sa...

Slopad moms helt, och kanske nån sorts lyxskatt på elektronikvaror och bilar m.m. hade nog varit den effektivaste skattesänkningen till låginkomsttagare.

Givetvis så bortser jag från att affärer smyghöjer m.m.
Det här med momsen hade också lättat en stor administrativ börda för många företag.

Tyvärr hade inte detta passat in på alliansens arbetslinje. för arbetslösa och pensionärer hade ju också kunnat ta del av den här skattesänkningen.