Särskilt politiker borde väl veta hur det är att bli rannsakade för sådant som hänt i historien. En betalningsanmärkning, en svartbetald barnvakt, en namnteckning på fel ställe. Allt letas upp och skapar rubriker. Sen är det kört med karriären. De här felfria människorna som man önskar fanns finns inte.
Varför super Jeppe? Varför skolkar Nisse?
Jag vet inte om utbildningsministern har tonårsbarn, kanske ändå att man måste ha eller ha haft det för att förstå vad som pågår inom en ung människa som fortfarande växer. De är inte vuxna från början även om det ibland kan verka så. Det händer mycket i en tonårings liv, de är inte maskiner som alla fungerar lika. Har man en dipp i 15-årsåldern kanske det går ut över skolan under en period. Livet är sammansatt, det pågår inte i en ruta i taget.
Själv minns jag den här tiden av speciella skäl. Jag blev utsatt för ett våldtäktsförsök av en taxiförare vilket ledde till att jag blev helt skräckslagen och inte vågade gå ut överhuvudtaget på flera månader. Jag bara satt och grät och grät, dygnet runt. Skolkade gjorde jag också. Det här var på 60-talet. Det fanns ingen hjälp att få då. Man fick läka sig själv.
Trots detta har jag idag skaffat mig några hundra akademiska poäng och haft kvalificerade jobb med knapp frånvaro. Hade jag blivit hjälpt av att få skolkbetyg? Hade jag blivit hjälpt av att stå där och försöka förklara vad jag kände för någon instrumentell byråkrat utan känslor som hade skolkstatistiken som den enda ledstjärnan? Räfst och rättarting - hade det hjälpt? Barnet som skolkar för att föräldrarna super och de själva måste vara vuxna och ta hand om småsyskonen. Är de hjälpta av en militant hållning från skolan?
Auktoritet bygger på respekt
Vill man bli respekterad måste man förtjäna det. Det gäller i alla åldrar. Det enda sättet är att ha kontakt och dialog med varandra. Att vara tillsammans. Så varför ändrar man inte skolpolitiken mer åt det hållet? Varför får inte skolbarn vara med och ta praktiskt ansvar för sin skola? Varför deltar de inte i städningen, i matlagning och disk? Det är också ett sätt att lära sig respekt för både andra människor och sin omgivning? Det torde också forma unga människor till att ta ansvar, precis som på ett jobb. Bättre än att bestraffa skolk i betyg som man får flera månader efter att skolket begåtts. Att skrämmas är ingen bra uppfostringsmetod, det torde de flesta vuxna förstå. Har man begått ett brott ska det bemötas direkt.
Kunskap eller lydnad
Delaktighet är vad det handlar om för att lärandet ska fungera. Men det är klart först måste man bestämma sig för om det är ordning eller kunskap som är skolans mål. Lärande eller lydnad? Ett framgångsrikt utvecklande samhälle där informationen flödar och människor lär sig utifrån sin egen kunskapsnivå eller ett samhälle där alla lyder och utvecklas till skenheliga smådjävlar som beter sig illa när ingen ser på? Vad är det vi vill ha?
Däremot är det förstås självklart att ungarna ska vara i skolan men de ska inte skrämmas dit och de ska inte lida resten av sitt liv för att de inte var likadana som samhällsingenjörerna bestämt att de ska vara. Vad är det för människosyn?
Bättre med höga förväntningar
Det finns andra metoder. Man kan exempelvis ha höga förväntningar på eleverna och visa ett intresse för att de faktiskt lär sig något. Det är där skolan ska sätta in sitt krut. Det administrativa rutinerna med närvarokontroll finns redan idag. Det är så självklart. Det är väl ingen skolpolitik?
Det är att ungarna lär sig något i skolan som är viktigt, eller har jag missförstått alltihop? Moderaterna har lagt ett förslag till skolpolitik som kännetecknas av en holistisk syn på skolan. Synd att det inte får mer utrymme i skoldebatten utan att den övergripande skolpolitiken fastnat på detaljnivå. Att lära sig för framtiden måste mer handla om att lära sig jobba i skolan än att bli kontrollerad - det är dessutom inget nytt, reglerna finns redan.
Uppdatering: Med tanke på den diskussion som pågår om personlig integritet så anser jag att allt om en männsika ska inte dokumenteras. Sanna du har nog haft tur att ingen kollat dina skolkvanor. Idag ber man personer med 35 års aktivt yrkesliv bakom sig att plocka fram gymnasiebetygen. Det blir allt vanligare att söka efter personliga detaljer när man söker jobb. Betyg från högstadiet är inte alltid kul läsning. Är det dessutom inte konstigt att det många gånger är de som hade usla betyg i tonåren är de mest framgångsrika? Beroende på vad man menar med det förstås.
Ta en titt på filmsnutten ur filmen Hets med Stig Järrel som djävulsläraren. Är det en sån här skola vi vill ha tillbaka?
Blogginlägg - alla håller inte med mig: Alltiallon, A gay Globetrotters Views, annarkia, Tommys tankar, Linn, Mikael Wendt, Dagens skola, Niklas Hellgren, Politikerbloggen, Kulturbloggen
Läs även andra bloggares åsikter om politik, skolpolitik, skolk, moderaterna, regeringen, samhälle, skola, straff, kunskap
4 kommentarer:
Visst är det så att för majoriteten är det säkert bättre att vara närvarande för att skaffa sig kunskap. Men närvaro kan ju endast vara ett av medlen, knappast ett mål. Om man nu vill lägga klart att skolans mål är att förmedla kunskap blir det ju lite konstigt om man ska börja betygsätta ett av medlen.
Nej, detta är ett av statens diciplineringsmetoder. Ungarna ska lära sig att bli lydiga! Om det är fel? Det kan diskuteras, men stå för att det är detta det handlar om.
hörde just Björklund säga på radion att all ogiltig frånvaro inte är skolk utan att det finns en gråzon. Snacka om utrymme för snackarna att snacka sig loss från sin ogiltliga frånvaro!
Papperskorgenär rätt plats för detta förslaget
/Katta
Skolk är en mänsklig rättighet.
Skolan är en brutal och laglös jungel där man genom larm och våld tillhandahåller lektioner anpassade uteslutande för de mest korkade av eleverna.
En begåvad elev har absolut inte någon nytta av att vara där. Lektionerna ligger år efter hans förmåga. Däremot blir han misshandlad och mobbad av både elever och lärare, de senare rekryterade bland de av de obegåvade elever som var töplaktiga nog att trivas i skolmiljön.
Det är idag i lag förbjudet att driva skolor för begåvade elever.
tack för ditt så fina inlägg angående detta otroliga förslag....jag har inga ord...att stämpla ett barn en knappt halvt vuxen i hela sitt liv för saker som kan ha tusen skäl som vi kanske inte ens vet om. tex som du själv, ju. Min syster har en dotter som förlorade sin bror för ett par år sedan. De var nästan jämngamla och väldigt goda vänner.......Iallafall så när han dog så blev hon väldigt deprimerad men behöll mycket känslor inom sej....mot föräldrar, mot vänner, och mot skolans värld......hon började kort sagt att inte vara i skolan så mycket som man ska. Vi lever ju med henne och tycker inte som att strö salt på såren att nu hon ska få en evig betalningsanmärkning i form av ett betyg pga av skolk.....lasse
Folkpartiet och Jan Björklund TROR sig veta hur skolan fungerar/inte fungerar.
Som lärare vet jag bättre och stortrivs med mina elever. Jag behöver inga mobiltelefon-förbud, ordning- och red-lag och skolk-rapportering.
Respekt från eleverna förtjänar man genom ett gott förhållningssätt.
Tänk om regeringen ville inse det.
Resultaten som eleverna gör är bra. De har betydligt svårare uppgifter än vad jag hade på 80-talet, vilket var rapa-upp-kunskaper. Nu lär de sig tänka...
Men det gillar inte regeringen...
Skicka en kommentar