söndag 21 september 2008

Tyvärr så missade jag att kandidera...

Seriöst så hade jag tänkt mig att kandidera till EU-parlamentet, men dessvärre hade tiden gått ut när jag kom på det hela. Någonstans klickade informationsflödet, att det var provval kom liksom inte fram. Jag är seriös nu och kommer absolut att kandidera till nästa val även om det bara blir till kommunfullmäktige. Sen om någon tänker rösta på mig är en annan sak. Det får vi ta då. Men jag hoppas verkligen på ett starkare inslag av personval, för som röstboskap är man nog ganska rökt. Men viljan till förändring är det inget fel på som bekant.

Att EU-parlamentariker har hög lön kan jag inte alls förfasa mig över. Det finns kostnader kring såna jobb som inte direkt har med pengar att göra. Kulturbloggen håller med. Nej bort med avundsjuketankarna nu. Sen ska man komma ihåg att detta är inte livstidsanställningar. Kan Zlatan få flera miljoner för att han är bra på att skutta runt med en boll tan att någon gnäler för det så kan politiker som jobbar inom EU få en miljon om året. Nu får alla inom EU-parlamentet samma lön. Helt OK.

När någon får bra lön så är det väl kul. Istället för att tänka surt att de är de inte värda så tänke rjag - hur ska jag göra för att få det lika bra. Den egna insatsen har betydelse. Sen kostar det på att köra i motvind - men det är alltid för tidigt att ge upp.

Aha, tänker några nu. Vem tror hon att hon är egentligen? Varför skulle hon kandidera? Hon är ju kritiker? Det funkar aldrig... Hon har ju en självständig blogg och inte ler hon håller med hela tiden heller. Henne släpper vi aldrig in... Att ha en åsiktsblogg kan bli en nagel i ögat, se vad som hände med den behörige läraren. Det är synd att kritik inte kan tas emot konstruktivt, för det finns alltid en möjlighet till dialog, eller hur? Han fick inte jobbet. Fyll på själva vet jag...

Jag vet vad jag röstar i alla fall. Jag har mina favoriter. Jag har självdistans och humor också.

Europamoderaternas blogg.

(Aftonbladet), (Sydsvenskan) (SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den avgörande skillnaden är att det är inte skattebetalarna som betalar Zlatans lön. Jag tror säkert att du skulle göra ett bra jobb så jag skulle inte ha något problem med att rösta på dig. Lycka till.

Mary X Jensen sa...

Det kan väl ligga nå´t i den skaen förstås. MEn å andra sidan drar man till med skattebetalrna betalar hela tiden så fort någon får något mer än någon annan.

Tack för att du tror på mig ;-) Själv kaxar jag lite bara men har inga höga tankar om att få vara med i gemenskapen då jag nog har för mycket egna åsikter. Inte tillräckligt "streamline" helt enkelt.

Därför är det bra med en blogg... så länge vi nu får ha dem ifred.