måndag 10 november 2008

Nu handlar det för mycket om Alexander Bard...

Samlingen Liberati har varit på tapeten rejält de sista dagarna. Själv tyckte jag att det var en spännande grupp från början, då det verkligen behövs nya platser för liberala människor att samlas på. Partiöverskridande trodde jag då. Erik Laakso skriver på Arvid Falk att Liberati dominerar debatten, jag tycker att det verkar som om Alexander Bard dominerar debatten.

Dessvärre gjordes ett uttalande att om ska man vara med i Liberati så måste man ställa sig bakom IPRED (fildelningslagen), det kan jag inte på något sätt tänka mig att göra så jag tackade för kaffet. Det var Alexander Bard som uttryckte detta stenhårt och som också gick till överdrift i sin syn på Piratartister i en konversation som man kan läsa på Mikaels blogg. (Mikael som med sin fru Anna startade sajten stoppafralagen.nu). Det trista med den diskussionen är att fördomarna om bland annat Piratpartiet blir så uppenbara, samtalstonen är helt enkelt ganska tråkig. I onödan kan man tycka. Rick Falkvinge skriver om sin syn på fildelning här. Tala gärna om för mig vad det är för fel på den synen. Det har verkligen blivit en tävling på fel premisser det här. Frågorna går långt utöver de som diskuteras och pajkastningen är i full speed. Samtidigt med att det talas om att sätta dit alla fildelare så börjar industrin ta vara på möjligheterna och vad det verkar kan vi snart se film på Youtube.

Det trista med det hela är nu att allt om Liberati handlar om Alexander Bards agerande. Det är synd på de andra som varit med och startat det hela. Jag tror att tanken bakom Liberati är väldigt god och det är trist om den här konstellationen ska gå samma öde tillmötes som många andra nya politiska sammanslutningar fått göra. På nå´t sätt så kommer mobben igång och då går det inte att stoppa.

För egen del så räcker det inte att vara kändis för att få min beundran. Det måste mer till. Men det är märkligt hur allt börjar kretsa kring Alexander Bard. Det är helt tragiskt egentligen. Vilka kryp vi människor är många gånger. Alla skulle må bra av att försöka se lite mer till saken. Även Bard. Det är de kategoriska uttalandena man måste se upp med, dessvärre tycks det hela ha fastnat där. Lika väl som han är att beundra för sina framgångar blir han i egenskap av kändis helt tillåten att puckla på. Att han sedan är kontroversiell på många sätt kan man inte sticka under stol med. Men det är väl å andra sidan en del av charmen. Man kan ju höra utan att lyssna så att säga.

Jag tror nog att Liberati har en viktig uppgift att fylla på sitt sätt, men kravet på att man måste ställa sig bakom kriminalisering av alla fildelare och stötta IPRED för att vara med i spelet är inte någon vidare bra grund för en frihetstänkare. Men vem vet det kanske ändras. Liberati är trots allt bara i sin linda ännu. Louis P är också en i innekretsen och hon önskar sig en chans i alla fall. Tycker att hon ska få det. Fredrik W är inte partibunden men liberal och med i Liberati. Så uttalandet att man måste vara med i Folkpartiet för att vara med i gruppen verkar vara en missuppfattning.

Själv kommer jag att delta i debatten som den frifräsare jag är – på mitt sätt och på mina villkor…

Otroligt många bloggar om det här och tycker på olika sätt:

Blogge
Deeped (snygg omgörning där, tuff bild)
Oscar S
Anna
Emma
Attila
Jag själv om fildelning

(intressant)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Nu struntar vi i pajasen Alexander. Det är ju helt uppenbart att han bara söker personlig publicitet. Och på köpet ställer till debatten, för in den på sidospår.

Anonym sa...

http://www.idg.se/2.1085/1.191561/volvo-pressar-underkonsulterna

Konsulter som har funnits och kostat miljarder för bla skattebetalarna. Nu outsourcar ju företag till andra länder (ekonomi och it tex).

Men vem kan bli konsult= den som gör jobbet bäst? Man vet ju inom sig "detta kan jag göra mycket bättre". Och då se drömmen framför sig och ett mycket gott resultat.