måndag 10 november 2008

Ungdomar har andra perspektiv - att ta på allvar

Jag fick ett mail från min kompis Fredrik (inte Reinfeldt utan Wannheden), han ville visa på hur olika sätt man kan se på världen. Intressant. Idag var jag och frågade efter läskpapper i en bokhandel. Va, vad är det sa den unga damen bakom disken,d et hade hon aldrig hört talas om. När vi sedan frågade efter en pincett för frimärkssamlare såg hon ännu mer frågande ut faktiskt och vi skrattade åt saken tillsammans. Därpå upptäckte vi att både Posten och Kassaservice slagit igen. Så vad gör man nu? Det är bara internet som gäller.

Så här skriver Fredrik:


Hej Mary!

Anti-FRA är kanske litet väl specifikt, men spelets tema är rent Orwellianskt i en nära framtid där staten är ond och lägger beslag på all viktig information. Spelets hjältar och huvudpersoner är istället de akrobatiska budbärare som med livet som insats transporterar motståndsrörelsens meddelanden genom den spännande stadsmiljön.

Spelet görs av svenska Dice och temat sjungs av Lisa Miskovsky. (Här finns också länken till Youtube m inte filmsnutten nedan fungerar)





Man riktigt känner Åkessons andedräkt flåsande i nacken...! :o)

Detta är ungdomens självklara perspektiv på det övervakningssamhälle som Alliansen av oklar anledning använder hela sitt förtroendekapital (och mer därtill) för att pracka på oss. Jag tror att Mona Sahlin redan har fattat innebörden i det här. Men jag tror ingen av alliansens partiledare har förstått det. Och det är redan nästan försent.

mvh fredrik w
florens

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för detta perspektiv! Jag hyser stort hopp till den generation ungdomar som växer upp nu. Både miljö och yttrandefrihet är saker som jag tror de tar på långt större allvar än sina föräldrar..

Anonym sa...

De där "fläckarna" röda i spelet. Borde inte det vara blått istället, eller orange ?

För att symbolisera att det är alliansen som gör hela svenska folket en otjänst.

Anonym sa...

Jag trodde det räckte med böcker som 1984 och Kallocain för att lagar som dessa för alltid skulle vara långt borta från demokratiska, frihetsälskande liberala länder. För att inte tala om den röda fienden i öst.