torsdag 16 juli 2009

Bilder från Humlegården...

Lite blandat från Humlegårdsmanifestationen igår. Lugnt och fint var det. Makthavare.se tyckte att uppslutningen var svag. Men med tanke på att det var mitt i veckan i semestertider, badväder och Jazzfestival så var det rätt OK ändå. Tillräckligt många för att jag skulle missa att hälsa på var det i alla fall. Synd. Erik Laakso som är sosse och starkt uttrycker sin övertygelse om vikten av integritet höll ett av talen. Du kan läsa mer på hans blogg , där det också finns ett youtubeinslag av det hela. Härligt med ny teknik, den saken är klar. Erik har också en massa länkar till andra som skrivit om tillställningen i Humlegården.

Farmor Gun förstår mer än de flesta och och ler när hon ser att det underskattas att det int evar fler närvarande. Men massmöten hör gårdagen till menar hon och jag håller med. Det finns på Knuff fler än 237 olika blogginlägg på humlegården och 198 på svarat måndag och samtliga av dessa läses av hundratals. Så nog kommer budskap ut på andra sätt numera. Anna Troberg säger att man inte ska underskatta de nätverk som byggs under trevliga tillställningar som denna.

Jag skrev tidigare om att det blev svårt att ta till sig allt vad de olika talarna framförde. Läs här. Det behövs en ny typ av samtal nu där de olika sidorna inte bara förkastar varandras argument utan försöker förstå och lyssna till varandra. Det ges aldrig någon chans. Rick Falkvinge uppmanar också han de sina till viss eftertanke. Jag kan förstå det.

En liten bildkavalkad från en av husets fotografer, Kim Skerving kommer här. Först lite teknikgrejor, faller lätt för sånt.


Alltså - fyra bilder i taget tar denna kamera! Den tillhör Lena. Läs mer om kameran här. Spännande grejor det finns, elelr kanske fanns i det här fallet.




Jonas B visar mig hur en kartapplikation byggs upp av användare tillsammans. Fantastiskt. Open Source. Det går helsnabbt att rätta till felaktigheter och lägga till nyheter. I realtid faktiskt.



Den unga generationen slår sig självklart ned vid datorn - överallt... Härligt att se med vilken självklarhet detta sker.



Amanda Brihed arrangerade det hela. Bra gjort!


Många var där trots tidpunkten mitt i veckan, badväder och jazzfestival som konkurrerade.


Tal var det många...


... och fotografer.


Ah, kan det där vara xx - jag vinkar försiktigt. Jonas lyssnar.


Det finns mycket att diskutera kring integritetsfrågor och internet.


En lyssnande skara. Och du där i röda klänningen - jag missade dig, beklagar verkligen det. Vi stod bestämt i varsin ände av publiken. Tyvärr missade jag också många andra av samma anledning. Joshen och Drottningen var där med sin lilla telning, den hade man velat träffa.


HD, DN, Sydsvenskan, Jakob Dalunde höll tal, LAKE gillade tillställningen och funderar lite kring centerpartiets inställning i frågan, Sidvind visar bilder,
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,














Foto: Kim Skerving

2 kommentarer:

Lena sa...

Fina bilder, saknar dock antagligen den finaste av dem alla. Bilden kameran med fyra linser :)

Mary X Jensen sa...

jag ska lägga upp den också och lite fler... snart