måndag 30 november 2009

Imorgon är FRA-lagen igång...

Jag tycker inte att det duger med att bara säga att nu är det bra för vi har fixat tillägg till lagen. Det gick för snabbt och känns hafsigt. Inte minst med tanke på hur fort det gick att driva igenom. Det kan knappast ha blivit så genomtänkt.

Brevhemligheten försvinner idag säger Piratpartiets Rick Falkvinge. Ja, så kan man uttrycka det. Det handlar om det nu när möjligheten att masskontrollera allas digitala kommunikation blir möjlig bara genom att koppla in en kabel. Postlagen borde gälla även för digital kommunikation.

Jag tänker tillbaka när jag läser SvD:s faktaruta högermarginalen en bit ner) om FRA-lagens tillkomst. Det hela startade i början av 2000-talet och min ständiga fundering är om man då tänkte sig att varenda unge skulle ha en egen mobiltlefon och dator då? Att det skulle omfatta så många som det gör idag? Jag tror inte det och det gör mig beklämd.

SvD skriver om moderaternas integritetsutspel om register och den rensning som behöver göras där. Det är en väldigt bra grej men synd om den ska tolkas som en mörkning av FRA-lagen.

Kommer jag att kryptera min trafik i fortsättningen? Nej - det känns inte som någon idé. Känner mig helt uppgiven i denna fråga nu. Men jag kommer att ändra mitt beteende. Alltid tänka på hur min kommuniaktion kan användas. Det kan ju finnas en risk att man nu tror att man har råkoll bara för att kablarna är inkopplade, det finns en övertro på digital avlyssning. Samtidigt skriver Aftonbladet idag om riksen för att det smugglas in kränvapen i landet är stor eftersom kontrollen är för kass vid de svenska gränserna. Det är inte lätt att få ett sammanhang.

Kommer företag att lämna Sverige? Det vore verkligen olyckligt.
Imorgon kanske någon lyssnar skriver deeped. Ja, vem vet ty det är den yttersta konsekvensen av detta.

Klamberg om Säpo och FRA.

Deeped - Humlan - Opassande - Tommy - Knuff - Mark Klamberg - NyTeknik - Anders S Lindbäck

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Beelzebjörn sa...

"Det är en väldigt bra grej men synd om den ska tolkas som en mörkning av FRA-lagen."

Ja, det blir ju svårt att tolka det på något annat sätt. Timingen som omgivit FRA-lagens tillkomst, med omröstningar flyttade till dagen Sveriges landslag i fotboll spelar, inkoppling av kablarna i en tid då julstöket börjar - detta i samband med vad vi vet om intrigerna bakom kulisserna mellan justitiedepartementet och försvarsdepartementet, de lägliga kryphålen, och Reinfeldts attityd: "Alla vinner på att debatten lägger sig"...

Även om jag aldrig varit moderat, och sannolikt aldrig kommer att bli det, önskar jag dig verkligen all lycka med valet 2010, och jag hoppas fåfängt att alliansen inser att det är dags att byta ut HELA ledarskapet.

Du behövs nämligen, så VÅGA inte tappa hoppet ;)