fredag 11 december 2009

Moderaterna behöver fler som förstår IT och hänger med...

IT är både infrastruktur och kultur egentligen. Både hårda och mjuka värden behandlas inom den sfären. Dels hur tekniken fungerar men också hur vi använder och får tillgång till den information som flödar genom näten.

Det intressanta inom den här branschen är att det å ena sidan finns tekniker som talar om IT utifrån ett tekniskt perspektiv som den icke insatte aldrig kommer att begripa. Ty det är komplicerat. Å andra sidan finns det de som tror att man måste organisera och kartlägga informationsflödet. För vad händer annars? Det vet de faktiskt inte. Vi som tillbringar mycket tid på internet vet en hel del. Tro mig.

Åh vad kul att du också är med på Facebook sa en jämnårig dam till mig häromdagen. Jaha tänkte jag som varit med på Facebook sedan det introducerades och varit i IT-branschen sedan tidigt 80-tal. Hon kan helt enkelt inte förflytta sig från sitt eget centrum utan tror att hon kan mer om det här än jag kan eftersom hon nu är på FB. Jag låter henne tro det. Enklast så.

Behöver vi en ny IT-minister frågar Computer Sweden och säger "Sverige behöver en it-minister som ser till att väljare och företrädare för det politiska etablissemanget aldrig tillåts glömma framtidsfrågorna. " Precis så. Mycket (kanske allt) av den framtida samhällsutvecklingen sker med hjälp av internet numera. Lärandet, informationsutbytet, handeln, kulturella utmaningar och möten. Det är lite tungt när man som it-människa då möts av att det i ledande ställning sitter människor som inte ens gillar IT eller har en begränsad syn på det.

Idag presenteras en moderat idé om virtuella poliser i Second Life, detta för att locka ungdomar. Hallå!!! Vakna. Second Life är väl i princip bortglömt. Detta förslag kommer dessutom från en ganska ung person som kanske förutsätts veta vad man snackar om. Nu är inte ålder en variabel när det gäller IT precis även om många tycks tro det. Läs exempelvis Farmor Guns blogg. Det handlar mer om intresse. Det går inte att komma ifrån att det var de lite äldre som hittade på alltihop, eller hur?

Ofta får jag en känsla av att de som är mest rädda för det som händer på internet är de som inte är där.


Bloggar: Alliansfritt Sverige  Scaber Anna

Uppdatering: Bloggen Tinas Universum tydliggör vad Second Life står för och ondgör sig lite över andras okunskap. De kan vara rätt på sitt sätt. Vill dock påpeka att jag själv har en hel 7.5 p kurs i just virtuella medier och tillbringade natt och dag ihop med mina kurskompisar för att bygga en egen med avatarer och allt. Så jag har skapligt bra koll ;-)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,



2 kommentarer:

Esse sa...

Jag upphör aldrig att förvånas över hur oerhört tondöva vissa politiker är när det gäller valstrategiska frågor.

Hur i helvete kan Anna König-Jerlemyr, riksdagsledamot för (M) tro att "ett par hundra" virtuella poliser ska LOCKA ungdomar att rösta blått? Nu var det ett tag senast jag var tonåring men om jag minns rätt så var den generella inställningen bland ungdomar att ju mindre man hade med poliser att göra desto bättre.

Hur kan Riksdagsledamoten för (M) König Jerlemyr överhuvud taget tillåtas uttala sig i media i termer som att "man ska kunna förhöras" på nätet av polisavatarer?

Har (M) inga partistrateger som kan granska vad som ska sägas innan det når media? Eller fattar man helt enkelt inte hur vissa saker kommer att tolkas av väljarna särskilt i förhållande till hela integritetsdebatten?

Ännu ett tecken på att den intellektuella kvalitén på våra Riksdagsledamöter drastiskt försämrats de senaste mandatperioderna. Och så undrar man varför valdeltagandet minskar och politikerföraktet ökar.

Oliver Massenberg sa...

Förstår inte riktigt idén bakom förslaget alls. Man får väl utgå att polis och andra använder sociala medier i sin spaning helt oavsett politiska förslag. Såklart polisen använder både Google och Facebook redan.

Om poliser i Second Life är en bra idé eller inte tänker jag inte ha någon åsikt om, men kanske någon form av "närvaro" snarare än "spaning" vore mer intressant - nån sorts "farsor i Second Life".

Däremot är det lite av en myt att Second Life är passé, även om det skrivs mindre i media om Second Life nu än under värsta hypen 2007.

Second Life är en i allra högsta grad levande community - tre gånger större nu än under värsta hypen 2006/2007 räknat i aktiva användare, och ekonomin i Second Life är sju gånger större nu: omsättnigen 2009 var över fyra miljarder kronor. Läs mer om det i mitt inlägg på Kvistlenas andra liv.