tisdag 2 februari 2010

Det värsta är att vuxna är inte heller snälla...

Hur kan det komma sig att människor kan vara så dumma mot varandra? Mobbningen upplever man överallt. Inte bara i skolan utan även på jobbet, i föreningar. Överallt. Du kan trampa bara så lite snett genom avvikande beteende så sitter du där du sitter. Jag hamnar i sorg när jag läser om de som blivit mobbade. Alla har nog kanske blivit uteslutna från gemenskaper någon gång i sitt liv. Man hanterar det dock på olika sätt. Vissa rinner det bara av och på andra sätter det sig på djupet.

Jag känner personer som varit så skräckslagna i skolan att de inte lärt sig nåt för att de inte kunnat koncentrera sig på läraren då de satt och väntade på vad som skulle hända på rasten.

Det värsta är att de vuxna inte är snälla de heller. Så hur vi ska komma åt det här vet jag faktiskt inte. Jag tillhör de där personerna som alltid brukar ta andra i försvar, såna som har egen personlighet eller är utsatta. För detta har jag å min sida fått lida. Men det är nog värt det i längden att vara lite snäll.

Vi kanske borde utbildas i snällhet mot varandra redan på dagis.

6 kommentarer:

Mikaela sa...

Visst är det för jäkligt att mobbing fortsätter även i den vuxna världen. Ibland beror det troligtvis på den onda cirkeln. Har du blivit mobbad eller misshandlad som barn, i hemmet eller i skolan, kan jag tänka mig att vissa helt enkelt ger igen. För de vet ingenting annat.
Men jag vill iallafall trösta dig med att det faktiskt pågår utbildning på dagis. Både bland barnen och personalen. På min sons dagis är de jättenoga med att prata om hur en bra kompis skall vara, de tar tag i konflikter direkt och diskuterar dem i grupp utan att nämna namn. Organisationen Friends vänder sig nu även till förskolan och utbildar personalen. Nu vet jag naturligtvis inte hur det ser ut i andra kommuner, på andra dagis, men jag hoppas arbetet mot mobbing tas på allvar överallt. Det är på dagis och i hemmiljön det måste börja. Tyvärr är hemmiljön troligtvis det största hotet och det svåraste att ta itu med...

Magnus Carlbring sa...

"Vi kanske borde utbildas i snällhet mot varandra redan på dagis."

Men. Det gör man ju. Dagis är en utomordentlig plattform för snällhetsutbildning.

Därför är de reformer som regeringen och då främst KD nu genomför som leder till att fler barn blir hemma längre upp i åldrarna inte bra. Det är ungarna som inte möter andra som hamnar utanför, från början.

Alla borde gå på dagis.

Alla dagis borde få resurser nog för att göra barnen snälla och socialt medvetna.

Anonym sa...

Det är efter dagis som vi blir utbildade i egoism. Barn är från början goda och vill alla väl.

Mary X Jensen sa...

Mikael jag har samma uppfattnig som du. I grupper med jämnåriga måste man slåss.

Fredrik sa...

Hehe. Nä, barn är inte goda och vill väl. De vill inte illa heller, för den delen.
De är fina, fulla av potential och livsglädje och vi älskar dem, men när de är små är de riktigt själviska små människor. Det blir bättre när de blir lite äldre.

Anonym sa...

Efter vad jag förstår blev mitt tidigare inlägg refuserat eftersom jag - lite skämtsamt - identifierade mobbning som ett svenskt fenomen. Det är inte bara i skolan. Mobbning på arbetsplatser, av personer som pratar svenska med brytning, är mycket vanlig. I politiken likaså, genom mobbning av personer som har "o-svenska" åsikter. Palme till exempel var en mycket duktig politisk mobbare, och den traditionen håller i sig kan jag se. Men jag tror inte att den svenska majoriteten gärna ser sig själv i den spegeln.

Jan Sunner