Det ständiga problemet med de kollektiva färdmedlen brukar sammanfattas ungefär så här:
På tider du inte ska åka, från platser du inte är på, till ställen du inte ska...
Varje dag hör vi om förseningar med tåg, bussar och Roslagsbana. Tidtabellerna är fullständigt utslagna och gäller ej. Informationen är gansk kass. För att inte tala om allt besvär. Alternativet är bilen för den som har en sån.
Förvisso finns det möjlighet att få resegarantiersättning. Nåväl, men vad får man betalt för all tid det kostar? Avdrag på lönen blir det kanske. Vad säger företagarna om alla dessa förseningar.? Vad kostar det samhället i övrigt när tåg och bussar står stilla.
Räkna med att det tar längre tid och blir trångt säger man. Ja ha ja, men barnens skola och dagis ändrar inte sina öppettider för att föräldrarnas jobbresor inte fungerar. Det ställer till besvär både på morgon och kväll, för det är inte självklart att man som förälder kan jobba in tid heller. Då blir det avdrag på lönen.
Blir det inte vinter varje år? Det här är väldigt dåligt. Det har accelererat på senare år.
Nu ställs extratågen in. Är detta bra? Inte särskilt.
6 kommentarer:
Se denna vinter som en "prövoperiod" för SL. Nästa vinter finns det ingen anledning till förseningar. Då har man haft tid till både planering och utredningar efter denna vinter.
Förhoppningsvis så har de flesta en arbetsgivare som kan relatera till att man inte kan styra över vädret, men löneavdrag kan nog vara aktuellt om du är sen till jobbet oavsett orsak.
Ska man hårddra det så är det faktiskt så att du kan bli avskedad på stående fot om du är sen till jobbet några gånger på raken, även detta oavsett orsak till förseningen.
Dock finns det nog en viss tolerans i storstäderna för problem med kollektivtrafiken. Men någon garanti har du inte som arbetstagare.
Höj landsting- och kommunalskatten. Ge SL mer resurser, det är det enda möjliga.
Vi har bland de dyraste kollektivbiljetterna i Europa. Och samtidigt havererar trafiken, varenda vinter, och höst.
Man kan inte sänka skatter - och skatter igen - och sedan tro att kommunala, gemensamma medel ska funka.
Så: istället för att klaga - verka för att de gemensamma medlen ökar.
Kollektivtrafik är ägigt att äga tillsammans.
Att tågtrafiken får problem varje år vid snö (och värre än "på den gamla goda tiden") har tre skäl.
1/ Dagens teknik är faktiskt mer avancerad, det finns mer som kan gå sönder.
2/ På den gamla goda tiden fanns det SJ, och sedan ingenting mer. I dag är det uppdelat på SJ, Banverket, SL, Veolia, Arriva och gud vet alla inblandade. Var och en med sina egna uppgifter. I det gamla var alla stationer bemannade med SJ-folk som ryckte ut och sopade rent och gjorde små reparationer. I dag ska Banverket rycka ut med inhyrd personal, antagligen via ett callcenter i Moldavien.
3/ Sedan underhåll oursourcades till lägstbjudande har underhållet försämrats. Någonstans ska det sparas.
Men herre Gudrun embryo vad du håller på ;-)
Sven Tycker: Igår rasade en ledning ner utanför Sumpan. Det kan ju inte bero på ny teknik; det måste varit en gammal jädra ledning. I två timmar stod pendeln, och sedan fick trafikanterna klättra ner på stegar till banvallen. Växlar fryser; är det också en teknikgrej? Usel teknikutveckling i sådana fall.
Men, igen: mer resurser, höjd skatt = gemensamt välmående gemensam välfärd.
Att dela lika är lika rättvist som det är orättvist att dela olika.
Skicka en kommentar