onsdag 21 juli 2010

Hoppas att lagstiftaren har lärt sig någonting...

Copyswede vill att man ska se över möjligheterna att ta ut avgifter för USB-minnen och hårddiskar för att intäkterna minskat på grund av att det inte bränns lika mycket CD-skivor längre... Kan bero på att det är ointressant numera. Tekniken springer förbi som alltid.

Läser också att Copyswede redan har tagit kontakt med lagstiftaren! Hoppas verkligen att lagstiftaren lärt sig av Ipredlagen och inser att det är inte statens sak att hålla underhållningsindustrin under armarna. Kanske att detta är en möjlighet att ta bort Ipredlagen? För det kan väl inte vara så att det bara är att beställa lagar hur som helst. Konsekvenserna av dem är inte alltid rimliga. Anna Troberg undrar över varför artister ska få betalt för hennes semesterbilder när hon inte får det själv. De lagras nämligne på samma media som nu Copyswede med flera fått för sig att de ska ha betalt för. Ur led är världen.

Sen kan man tycka vad man vill om kulturarbetarna, de ska ha betalt för sitt jobb. Men ska de ha det 70 år efter sin död? Finns det någon annan som har såna förmåner? Själva lyssnar vi numera bara på Jamendo - hur mycket bra musik som helst. Det är lätt att ge bidrag till musikerna man tycker är extra bra. De tjänar också på det, de blir kända och lyssnade till utan mellanhänder.

"On Jamendo artists allow anyone to download and share their music. It's free, legal and unlimited."

Ska Copyswede få ta betalt för de media jag använder, min telefon till exempel bara för att det går att få tillgång till musik från artister som har en annan syn än den gängse på hur de vill komma fram till sin publik?  Det är dags att underhållningindustrin tar nya tag och utvecklar sin egen närvaro på marknaden i stället för att bromsa den. Lagstiftaren bör inte lägga sig i här. Marknaden fixar detta på egen hand. Ska man dö så ska man dö - det gör man om man inte anpassar sig till rådande omständigheter.

Lyssna här - The Dada Weatherman


Uppdatering: Man ska stötta modernisering menar Gunnar Hökmark. Grejen med mobiltelefoner och hårddiskar etc är att man gör annat än just kopierar musik på dem, självklarheter för de flesta. Copyswede är ute på hal is nu enligt min mening. Det har gått för långt nu.
Uppdatering 2: Även moderaternas talesman Henrik von Sydow tycker att idén om extra skatt på mobiler för att det går att kopiera film och musik till dem är fel. Gör mig lite lugnare.

Aftonbladet


(SvD)

Bloggar: Anders Mildner i SvDOpassande, Satmaran, Magnihasa, Otyget,

13 kommentarer:

Scary Devil Monastery sa...

Väl rutet, och bra beskrivet.

Om du nu bara inte satt tillsammans med den allt mer tynande minoriteten i M som har folkvett och förnuft så skulle det kanske inte ha behövts ett Piratparti.

Du får ursäkta om jag inte önskar Alliansen allt väl i valet när de släpar med sig Reinfeldt, Ask, Schlingmann, Cecilia Malmström och batong-pehrson som lik i lasten.

Bosse sa...

Hej Mary,

Privatkopieringsersättningen är en kompromiss och schablonlösning och sådana tycker inte alla om. Alltid finns det någon som tycker att det är orättvist.

Inte desto mindre tycker lagstiftaren att det är viktigt att vi får kopiera för privat bruk. Samtidigt vill lagstiftaren att viss ersättning (den är ju långt mindre än om folk köpte istället för att kopiera) ska ges upphovsmännen som faktiskt blir kopierade.

Visst skulle även den här, idag lagliga, kopieringen kunna dras med samma problematik som den illegala fildelningen. Det gör den inte, och det beror på den här kompromissen.

Helst skulle jag vilja att alla betalade för sig istället för att kopiera. Men så går det ju inte till. Då tycker jag att en schablonlösning är rätt sympatisk, även om den "drabbar" även den som inte kopierar musik och film. Vill man ha till en mer rättvis inkassering och fördelning av ersättningen för privat kopiering, skulle man kunna införa integritetskränkande övervakning som redovisar exakt vem som kopierat vad, men det är väl lite långt att gå?

Det måste finnas större orättvisor i världen för er politiker att ta itu med.

Bosse sa...

Hej Mary,

Privatkopieringsersättningen är en kompromiss och schablonlösning och sådana tycker inte alla om. Alltid finns det någon som tycker att det är orättvist.

Inte desto mindre tycker lagstiftaren att det är viktigt att vi får kopiera för privat bruk. Samtidigt vill lagstiftaren att viss ersättning (den är ju långt mindre än om folk köpte istället för att kopiera) ska ges upphovsmännen som faktiskt blir kopierade.

Visst skulle även den här, idag lagliga, kopieringen kunna dras med samma problematik som den illegala fildelningen. Det gör den inte, och det beror på den här kompromissen.

Helst skulle jag vilja att alla betalade för sig istället för att kopiera. Men så går det ju inte till. Då tycker jag att en schablonlösning är rätt sympatisk, även om den "drabbar" även den som inte kopierar musik och film. Vill man ha till en mer rättvis inkassering och fördelning av ersättningen för privat kopiering, skulle man kunna införa integritetskränkande övervakning som redovisar exakt vem som kopierat vad, men det är väl lite långt att gå?

Det måste finnas större orättvisor i världen för er politiker att ta itu med.

Johannes Ek sa...

Bosse... Vad är det för laglig kopiering du pratar om? Som skulle vara ett problem om det inte vore för att upphovsrättsmaffian redan idag får ta ut en straffskatt på lagringsmedia som kompensation?

Upphovsrättskyddat material är inte tillåtet att kopiera trots straffavgiften, annat än en backupkopia för eget bruk. Inget nytt på den fronten, inget har ändrats där pga straffskatten.
Är det då den backupkopian du menar skulle motivera straffskatt på all lagringsmedia?

Kompromisslösning säger du. Ok, låt oss fundera på det.

Två sidor ingår i kompromissen, vi som använder CD-skivor och ni i upphovsrättsmaffian. Båda erbjuder något, det är ge och ta som gäller när man kompromissar.

Låt se - Från alla som använder CD-skivor tar man en straffavgift oavsett vad skivan ska användas till. Det är bra, för då kan upphovsrättsmaffian få betalt då jag bränner ut mina semesterbilder eller då jag bränner ut jobbfiler. Välförtjänta pengar, absolut. Inte för att de hade något med min CD-skiva, semester, mitt jobb, CD-brännaren eller bilderna att göra men välförtjänt sådär i största allmänhet. Tänk på de svältande musikerna!

Dessutom fanns det ju en teoretisk möjlighet att piratkopiera på CD-skivan och i så fall fanns det ju en teoretisk möjlighet att det faktiskt skulle kunna vara Abba-Bennys material som kopierades och därför är det väl självklart att mannen i fråga ska ha betalt från mig då jag bränner semesterbilder! Precis på samma sätt som vi alltid låser in alla slipsnissar eftersom en slips i teorin går att strypa folk med! (va?)

I utbyte för detta gav upphovsrättsmaffian ingenting alls. Vilken fin kompromiss! IPRED på dig också.

Jodå, nog finns det större frågor för politiker att sikta på. Men vi ska heller inte glömma att för att kompensera för den där teoretiska stölden som fjortisarna ägnar sig åt så har man infört en konkret och laglig stöld från alla oss som använde CD-skivor medan det mediat ännu var aktuellt. Det handlar inte om några småsummor heller, 2007 var det i storleksordningen 200 miljoner som stals från svenska folket. Helt lagligt naturligtvis.

Och nu när man riskerar att utdelningen från den stölden minskar så vill man alltså lägga samma typ av straffskatt på hårddiskar, ett media som är HELT nödvändigt för all den datateknik som dagens samhälle bygger på. Men visst går de att använda till piratkopiering också, utöver alla de tusentals andra användningsområden som finns. Och alla slipsnissarna låser vi in, som sagt.

Jag har hört att man vill lägga straffskatt på telefoner också. Till det finns ingen motivering alls utöver "vi vill ha pengar".
Men ni kanske syftar på roliga loggor och spännande ljudsignaler? En viktig branch som förtjänar att skyddas med hjälp av speciallagar som ger dem rätt att stjäla pengar av oss som inte vill ha med skräpet att göra, förvisso.

Är det någon som köper att det skulle vara rättfärdigt utan att ha fått en rejäl dos "lobbying" på bankkontot först?

Anonym sa...

Johannes, fel. Det är lagligt att kopiera och du får dela med dig till vänner och familj. Privatkopieringsavgiften är tänkt att ge ersättning för det. Inte för piratkopiering eller för illegal fildelning.

Bara för att TT blandar äpplen med päron behöver inte du göra det.

Anonym sa...

För övrigt är de två sidorna i kompromissen den befolkning som vill kunna kopiera privat och de upphovsmän som kopieras och gärna vill ha någon form av kompensation för det.

Kompensationen ges för din rätt att kopiera. Det ska inte blandas ihop med "betalning" för det du kopierar.

Mattias Lönnqvist sa...

Den s.k. privatkopieringsavgiften blev irrelevant när upphovsrättsbranschen ensidigt sa upp avtalet (även om de fortfarande plockar in pengarna)

Hade det gått att kopiera filmer, spel och musik för eget bruk hade vi kunnat ha en diskussion kring det, men nu finns kopieringskydd, DRM, root kits, etc, som hindrar de som faktiskt betalt för varan att göra sina privata kopior.

Eftersom upphovsrättsbranschen i praktiken sagt upp avtalet bör avgiften helt enkelt avskaffas.

Mary X Jensen sa...

Överens Mattias...

Rikard sa...

Jag håller med dig Mary. Sen tycker jag att det är problematiskt med termen "lagstiftarna". Lagstiftarna torde rimligen vara du och jag, Mary?

Du med chans på riksdagsplats och jag med min röstsedel.

Visst är det lagen och lagstiftande församling som borde ändras. Jag menar bara att vi inte ska skapa för stort avstånd mellan oss och den avhumaniserade gråa massan "lagstiftarna" eftersom det kan skapa en känsla av maktlöshet.

Du kämpar på inom din platform och jag lägger min röst på piraterna. Vi är alla lagstiftare i någon mening och inget är statiskt eller kört.

(Hoppas du förstår vad jag menar och inte tar det som ett angrepp, jag håller ju med dig i sak)

Mary X Jensen sa...

Det är lugnt Rikard - jag använde lagstiftarna som uttryck bara för att Copyswede gjorde det i artikeln jag läste. De hade redan varit i kontakt med ...

Scary Devil Monastery sa...

@Rikard

Sedan med Mary's "chans på riksdagsplats" vore det väldigt trevligt att se fler moderater i riksdagen i besittning av sunt förnuft - men senare utveckling ger mig inte mycket hopp om att M kommer tillåta ytterligare en frispråkig, intelligent och allmänt besvärlig jävel i riksdagen. Den saken tror jag att Reinfeldt et al. slutgiltigen lärt sig av exemplet Karl sigfrid (en karl jag hoppas får lov att sitta kvar). :(

Mary X Jensen sa...

Ah nu tror jag inte att det där är så farligt, det är öppnare än vad många tror. Grejen är att som i alla fall i grupp så får man inte som man vill. Karl Sigfrid har en bra placering på riksdagslistan så han kommer nog in om inte valet skulle gå helt åt pipan. Jag stöttar honom fullt ut...

Jag är dock placerad på plats 50 eller nåt och har knappast någon chans om inte all PP-listare kryssar mig förstås, haha... Det behövs 20.000 personliga kryss för att ta sig in i riksdagen som Stockholmskandidat.

Nu tror jag inte att riksdagen är den enda plats man kan påverka på. Kanske mindre än på andra ställen rent av.

Viktualiebrodern sa...

Det där om lagstiftare - som lågrankad pp-kandidat läste jag ändå igenom dokumenten på Statskontorets lista på anvisningar vid författande av lagar och förordningar. (Finns på regeringen.se, men har inte länk just nu)

Bara för att a), konstatera att regeringens egna lagförslag ofta inte uppfyller de där uppställda formella kraven. Tydligen utan att någon bryr sig.

Och b), jag har inte hittat någon enda kandiderande bloggare (förutom jag själv då) som efter förmåga snickrar på lagförslag så att väljarna får en uppfattning om vad och hur de vill lagstifta om de blir valda.

Undrar varför.