måndag 5 juli 2010

Kan utbildning hjälpa mot utanförskapet för ungdomar ...

Jag är som kanske bekant i Almedalen för att bevaka Microsofts debatter kring utbildning och analysera innehållet i dem. Det har visat sig var fjärde elev lämnar årskurs nio med underkänt i ett eller flera ämen vilket låser dem för vidareutbildning. Frågorna som tas upp i morgon är hur vi ska hjälpa dem att komma vidare så att de klarar vuxenliv och kraven på arbetsmarknaden, vad behöver vi göra, vem ska göra det, vad kostar och tänk om vi inte lyckas.

Intressant panel är: Lupita Svensson, fil.dr från Malmö Högskola, Bertil Östberg (FP), Fredrik Malmberg, Barnombudsman, Eva Pethrus, Microsoft, Carin Götblad, länspolismästare i Stockholm och Charlie Hansson, VD Chas Visual Management. Ordning på det hela håller Cecilia Gamne.

Var är det då? På Briggen Tre Kronor i Visby hamn mellan klockan 10-10.30 och det är i morgon tisdag den 6:e juli. Jag ska vara där, kommer du?

4 kommentarer:

EKOMAT OCH EKOTIPS sa...

Hej Mary!

Hoppas att du har det trevligt i Almedalen. Igår Fredrik Reinfeldt och idag Lars Ohly. Snacka om kontraster och stora skillnader.

Jag blev lite orolig när jag lyssnat färdigt på Lars Ohly. Hans eviga prat om välfärden och hela tiden är det samma visa, nämligen att "lova allt till alla".

Fredrik var suveränt bra igår och hans förtroende bland svenska folket är ju starkt.

Vad gäller frågan om utbildning hjälper mot utanförskap för ungdomar, så tror jag att frågan tåls att vändas och vridas på utifrån olika perspektiv.

När det gäller utbildning, så måste man ju då helt naturligt titta på "vilka utbildningar och vilken kompetens efterfrågas ute bland arbetsgivarna på arbetsmarknaden?".

Där har ju alliansen hittat rätt i det här med "lärlingsanställningar" inom ramen för gymnasiet. Jag tror faktiskt att det kan hjälpa många av de ungdomar som inte vill bli teoretiker.

Men det är ju inte svar på hela frågan, utan sedan måste man lyfta blicken och titta bortom gymnasiet, nämligen titta närmare på den högre utbildningen och de problem som finns där vad gäller bristande anställningsbarhet.

Just denna fråga är en fråga som jag själv brinner för och därför har jag lyft blicken och tittat ut i världen hur man jobbar med det här. Som statsvetare och omvärldsanalytiker så ser jag något mycket intressant, nämligen

"Det finns faktiskt en vilja att samverka mellan akademi och arbetsmarknad och jag hittar den i Australien och över hela Nordamerika". Det syns att den modell som används i Kanada där man verkligen investerat i det här med samverkan mellan akademi och arbetsmarknad har medfört att sysselsättningsgraden bland nyutexaminerade är högre i Kanada än i Sverige.

Går man sedan över gränsen till Amerika så hittar man en enorm vilja till att samverka mellan akademi och arbetsmarknad. Denna samverkan benämns: "University-Community Partnerships".

Så för mig är valet mellan akademisk frihet eller samverkan mellan akademi och arbetsmarknad för studenternas anställningsbarhet solklar. Jag väljer samverkan och jag väljer BORT akademisk frihet. Detta baserar jag på forskning som faktiskt visar att den akademiska friheten är ett hinder som skapar "barriers to employment"

Anonym sa...

Legalisering av droger har klart bäst effekt.

- Att göra bostadskarriär är det vanligaste sättet och bli rik i sverige. Bostadsområden som får rykten om att "där bor knarkare" sänker effektivt bostadsområdets priser, (knarkas gör det lite överallt däremot)

- Vi har ett samhälle som direkt kastar ut människor som blir påkomna med droger.

- Samhället kan splittra upp familjer om den ena anklagar den andra för att knarka och det bara finns minimalt och ta av (personen inte är kritvit i brottsregistret) vilket leder till barn som inte får ta del av mamma/pappa som de borde få

- På grund av förbudet mot droger så blir det en fantastisk marknad om man vill göra kriminell karriär.

- mängder av brott sker på grund av personer som måste ha pengar till dyra droger

- finns mera, men konsekvensen av drogpolitiken är mycket bra metod för att behålla svagare grupper svaga.

Mary X Jensen sa...

Vad ville du egentligen anonym...

Anonym sa...

Mary, jag förklarade vad man enkelt kan göra för att få bäst effekt mot utanförskapet och mer engagerade ungdomar.

Är medveten om att det är komplicerade psykologiska effekter/vägar som man måste ta till sig för att förstå sambanden

Självklart måste det till förändringar inom skolan med (som också görs även om det inte går speciellt snabbt och inte alltid i rätt väg)