måndag 12 juli 2010

Varför inte fråga oss som håller på - med sociala medier och politik...

Kommer bloggarna att påverka valet är den ständiga frågan som kommer upp. Inte minst i Almedalen blev det tydligt. Alla skriver och talar om sociala medier. Det uttalas om vad det är och hur det fungerar. Många är kallade. Men varför tillfrågades inte vi som var där och som jobbar med de mest inflytelserika och populära bloggarna?

Hur tror vi att bloggandet kommer att påverka valet? Hur jobbar vi för att påverka?  Vad betyder det för oss att vara med i opinionsbildandet? Vi inte bara tycker, vi deltar för fullt och har en hel del koll också.

Martina Lind som driver Politometern, den sajt som verkligen har fullkoll på de politiska bloggarna, anordnade tillsammans med Almega ett seminarium med de som hon anser vara de tyngsta politiska bloggarna. Där hade man kunnat ställa frågorna. Det var fullt i publiken men var var socialamedierexperterna? Det undrar jag. Kanske att det trots allt är vi som bloggar om politik som är experter på politisk bloggning? Men det är klart av mer en tusen evenemang så blir det lite hipp som happ med bevakningen. Det kände vi själva. Man fick avgränsa sig. Doktor Spinn reflekterar över saken på sin blogg.

Jag skrev hur som helst följande efter att ha deltagit i Martinas Bloggfrukost. Jag tror inte att bloggare kommer att vinna valet, däremot tror jag att en del av oss kommer att ha stor och god nytta av våra bloggar i det politiska arbetet. Den här bloggen har en bred publik från alla partier och det skapar förstås mervärde men ger också en möjlighet till diskussioner som når ut i en bredare krets än om man bara talr med och vänder sig till sina egna partikamrater. Syftet är solklart för mig - att delta i det politiska samtalet. Aldrig att man når så många samtidigt som med sin blogg. Så är det bara. På ett personligt plan har det betydelse att blogga - absolut.

(SR) (SR)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Jag var och lyssnade på Martinas bloggfrukost i Almedalen men hann tyvärr inte stanna tills det gavs möjlighet att ställa frågor. Men jag tycker att mycket av det som ni diskuterade var intressant.

Hade dock gärna frågat hur ni som är framgångsrika politiska bloggare tycker att vi som arbetar med sociala medier i de politiska partierna kan göra det ännu bättre. Era idéer och goda råd tycker jag är värdefulla!

:) Niki
Folkpartiet