söndag 8 augusti 2010

Nu drar valrörelsen igång, mycket är bra och annat är...

L Ö R D A G S T A N K A R

på söndagen...


Har varit på resa under ett par dagar. Målet var en gemensam jättegrillfest som goda vänner inbjuder till varje år. Fantastiskt. Hela Sveriges samlade internetexpertis samlad på ett ställe i Skåne. Kul att få vara med, expert på samma sätt som dem är jag då verkligen inte. Men kanske finns det en slags katalysatorroll att fylla mot omvärlden i alla fall. Det viktigaste är dock vänskapen. Då spelar det andra inte så stor roll.

Vi brukar boka in oss på Sjöbo Gästis, där är det lugnt och fint, rent och snyggt och de har jättegod vällagad mat också. Och det är bara ungefär en mil vart man än ska i Skåne. Fantastiskt. Vi var exempelvis i Malmö och kollade på Turning Torso som i sig är en fantastisk byggnad, men bostadsområdet utmed havet var fantastiskt och vi började genast fundera på att flytta dit. Som alltid när vi är i Skåne, det som lockar är de stora ytorna som är möjliga och skulle passa vår livsstil. Men men man ska kunna försörja sig också. Det är fint i Skåne på många sätt och man kan undra varför man ska slå ner pålarna på ett enda ställe under ett liv när det finns så mycket att uppleva.

I brevlådan kom boken Måsen som var en av mina stora inspirationskällor när jag startade mitt moderata engagemang under 70-80-talet. Nu finns den med nya bilder av Brutus Östling.  Fantastisk. "Jonathan Livingstone vill skänka varje mås frihet att realisera sig själv och finna lycka i perfektionen. Varje mås har rätt att flyga och denna rätt gäller högre än flockens alla lagar. Tankens flykt övervinner till slut även materien. Det är ett anarkistiskt, mysticistiskt och individualistiskt budskap kommet ur hjärtat på vår civilisation" skrev Olof Lagercrantz i DN.

Visst måste vi få ordning på skolan på nåt sätt, men det senaste att tvinga föräldrar med bråkiga ungar att vara med på lektionerna är lite "over the hill " ändå. Att föräldrar ska vara delaktiga i barnens skolgång är en självklarhet. Men det handlar mer om välkomnande än tvång enligt mitt sätt att se. Att ge tillbaka ansvaret för barnen till föräldrarna. Inte att skolan nu också ska ta ansvar för och tvinga föräldrarna att delta. Det blir rätt orimligt. De flesta föräldrar tar hand om sina ungar. Andra behöver hjälp med det, låt de få det. Hjälp. Tänk ett steg längre nu. Vad tycker arbetsgivarna om att föräldrar plötsligt av skolan tvingas ta ledigt?

Vad hände med Piratpartiet då? Jag har inte följt så noga.de senaste dagarna men förstått att misstag har gjorts med uttalande som fått andra även interna partister att tappa hakan. Kent skriver Tack och Godnatt Piratpartiet. Fick ett mail om att man nu skriver om sitt manifest. Oj då. Men som jag tidigare sagt här så är det tvunget för Piratpartiet att bli mer som de etablerade partierna med den struktur som trots allt finns där för att undvika de värsta grodorna. Media rycker direkt in och tar fatt i det skandalösa, det har mången politiskt verksam fått erfara. Synd på Piratpartiets integritetsfrågor som jag själv storligen gillar, även om jag tror att det finns många ingångar till olika lösningar. Det senare är också en anledning till att jag är moderat. Mer Livingstone till folket på nåt sätt. De etablerade partierna skulle i viss utsträckning behöva bli som PP. Lite vildare, lite modigare och lite mindre konservativa. Dock måste man minnas att politik tar tid. Man måste ha tålamod.

Jag känner många trevliga och bra Piratpartister och vill inte sänka dem på grund av denna fadäs. Livbåten, Farmor Gun, Emma och HAX  och Anna för att bara nämna några. De vill väl och att traditionell media hänger upp sig nu på något kontroversiellt och aningens obetänksamt uttalande är signifikativt för dem. Men alla råkar ut för det. Jag tror fortfarande att frågorna om integritet, kultur och kunskap är viktiga för många. I synnerhet för de 500.000 förstagångsväljare som finns. Arbetslöshet är viktigt för dem också men de är 18 år nu och tänker gå i plugget några år till så det ligger inte högst upp på listan skulle jag tro. Idag tycker jag att partierna talar mer till andragångsväljarna.

Jag föredrar PP framför andra mindre partier. Ingen nämnd och ingen glömd. Men vissa är jag riktigt skraj för. Frihet vill jag ha i ett modernt samhälle. Där vi inte gör skillnad på människor i sig.

Valrörelsen börjar för många av oss som är aktiva nu. Bland annat min bloggkompis Kent som nu ska kandidera för att få den ledande posten i Örebro. Jag hoppas så innerligt att han når fram med sitt budskap. Han har mycket att säga och förmedlar det hela tiden och regelbundet. Inga undanflygande svar där utan han står på sig och försöker besvara de frågor han får på ett uppriktigt sätt. Jag gillar. Det är också min egen melodi. Politiker måste engagera sig i de politiska frågorna. Man har inte svar på allt och sitter inte inne med alla sanningar, men intresset för för de frågor som engagerar väljarna måste man ha. Politik är mer idé- än produktförsäljning i den meningen att idéer lever... Nu innehar jag inte några högre positioner på de listor jag kandiderar och har lyft mig upp till att vara kandidat för partiet helt enkelt. Alltid är det någon som nappar. Jag har om inte annat många som visar sin uppskattning i diskussionerna här på listan och andra också förstås. Men det ökar å andra sidan pulsen på ett trevligt sätt.

Andra kåsörer:  Peter Soilander, Törnqvist, Tokmoderaten Fredrik Peter A har fastnat i begreppet Synvilla, nåväl det är valår och det gäller att vränga till det. Peter Högberg tar det lugnt nån dag eller två. Verkar också Johan W ha gjort.

3 kommentarer:

Juristen sa...

Du skriver att "politik tar tid". Min reflektion är att det inte tog särskilt lång tid för bl.a. ditt eget parti att avskaffa det fria och demokratiska samhället. Ni klarade av det på en mandatperiod. Just därför behövs det "galningar" som Piratpartiet. Kanske kan de få Moderaterna att återvända till de ideal som partiet en gång stod för, istället för att som nu agera sossarna light.

Dag Bremberg sa...

Okej att du gillar PP, men du måste ha ännu mer kärlek för MFP!
Mariefredspartiet.se
;-)

Dennis Nilsson sa...

Tja, du Mary har ju bra och goda ideér. :-)

Kruxet är att (m) bekänner sig till dem bara vid högtidliga tal. Ord som egentligen inte betyder något alls.

Det har vi sett på prov åtskilliga gånger under denna valperiod. Det var också sista gången jag röstade på (m).