tisdag 4 januari 2011

Nej Maud - ungarna ska inte sätta betyg på lärarna...

Läser att Maud Olofsson tycker att det är en bra idé att ungarna ska sätta betyg på lärarna. Det tycker inte jag. Det är en osedvanligt dum idé faktiskt. Det är självklart att ungarna ska lära i skolan och det är lärarnas uppgift att se till att så sker. Snarare än omdömen från eleverna så ska lärarna styras av målet att alla elever ska kunna läsa, skriva och räkna. Svårare än så är det egentligen inte. Metoderna kan skilja från individ till individ, inlärningsstilarna skiljer. Men mer än serietidningar ska de kunna läsa när de går ut 9:an.

Att det sedan ska finnas en öppen dialog i skolan där elever och lärare och andra vuxna talar med varandra om hur det fungerar torde vara självklart, men det är en ledarfråga och ska inte detaljstyras av politiker.

Läsa-Skriva-Räkna - det är grunden. Det är där förutsättningarna ska ges. Inte vad alla tycker om varandra. Man kan tycka att Uppsalapolitikern och förslaget om tjockisskatt, hyrenadräkt kunde räcka. Ett tag i morse tänkte jag att det är bra att det är lite högt i tak hos partierna, att enskilda ger luft åt sina åsikter och att man inte ska döma hela partiet utifrån det. Men nu är det partiledaren som har detaljåsikter här så jag tänkte om i det avseendet. Jag gillar i och för sig hennes tankar om frihet för individen, hoppas att de får större utrymme rent allmänt i den politiska debatten framöver.

Vad gäller Stefan Hanna så har han på semestern riktigt lyckats få uppmärksamhet för sin gärning. Hans inlägg har blivit följetong på Alliansfritt Sverige . Undrar om det var så han tänkte eller om det bara blev så.
(SvD)

Bloggar:
Att blanda dubbelt liberalt bark i brödet - Niklas F
Nej elever ska inte betygsätta lärare - Anders G Johansson
Jag läste i en bok  - Christer Magister.
Centern i profileringstagen - Vonkis
Tjockisskatt?! - Raz tycker till
Högre skatt för hälsosamma mer logiskt  - Magnus Andersson (C)
Fördummande politik - Maria Hhttp://mariahagbom.se/?p=1008
Viktminskningsmiljard - Mattias L
Varning för skadlig likriktning - Göran P

(intressant)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

19 kommentarer:

Inga Magnusson sa...

Dumt av Maud Olofsson att ge sig på skolfrågorna. Hon har inte ens lyckats hitta en skolfråga som har stöd hos en majoritet, det verkar tummen ner för det här förslaget hos de flesta. Vore säkert mer röstgivande om hon istället ägnade sig åt att få ordning på SJ!

Pontus sa...

Ett inte helt oväntat utspel från Centern sett till de senaste opinionsundersökningarna.

Trodde dock inte de skulle ske så tidigt som det gjorde. Men en sak är säkert, vi kommer få se mer av det också, ju längre som de och Kd ligger undan spärren.

De klarar inte av att locka väljare från sossarna (dessa går istället till M) så istället försöker de sno Fp och M väljare.

Per sa...

Vem som helst begriper att det inte sker en öppen dialog mellan lärare och elev såvida inte lärare tar imitativ till det och lyssnar. Ingen av de lärare jag hade gjorde så.

Läraren kan alltid straffa eleven med betygsättningen, dessutom krävs det en hel del mod att kritisera läraren.

Mary X Jensen sa...

Per - jag håller med dig. Visst finns det trista lärare. Men jag framhärdar att hur kulturen och klimatet är på en skola är en uppgift för ledaren, rektorn exempelvis. Inte för politikerna. Det är lärandet och glädjen i detta som ska sättas i centrum.

Per sa...

"Det är lärandet och glädjen i detta som ska sättas i centrum."

Men det görs inte, det finns inget sätt och komma åt dåliga lärare. Duktiga lärare får inget för att de anstränger sig.
Skolans miljö saknar incitament för att stimulera till förbättring.

Axel Werin (M) sa...

Borde inte skolor själva få bestämma ifall de vill få in kritik mot lärare på sådant sätt?

I min skola så ska vi betygsätta hur "snälla" lärarna är...

Låt skolorna bestämma själva!


P.S. Jag är emot all form av politikerbestämda löner i skolor

junitjej sa...

Jag håller med dig. Jag är själv lärare. Elever ska inte sätta betyg på lärare. Till vilken nytta tänker Maud?

Hanna sa...

Till Per.

Du skriver: "Lärare kan alltid straffa elever med betygsättningen...".
Du verkar inte vara särskilt insatt i lärares verklighet. En lärare kan kan inte sätta omotiverade betyg, för då begär man tjänstefel. Och elevernas uppförande får inte betygsättas, även om man kan tycka att det borde finna en sådan möjlighet i ett ordningsbetyg.

Du skriver också "Det finns inget sätt att komma åt dåliga lärare". Det stämmer inte heller. Lärare får individuell lönesättning, och en bra rektor skaffar sig en egen uppfattning om lärarens undervisning genom att själv vistas på lektionerna ibland.

Det främsta anledningen till att det finns dåliga lärare i det här landet är att läraryrket är alldeles för oattraktivt, varpå de bästa studenterna inte vill bli lärare. Att då låta elever som själva inte har krav på sig att uppföra sig uppföra sig betygsätta sina lärare gör knappast saken bättre.

Per sa...

@Hanna: Lärare är människor. Med tanke på att lärare idag är ett lågstatusyrke samt att skolan verkar vara ganska allergisk mot att förbättra sig själv, möjligen på grund av att den är så politikerstyrd. Så fungerar inte det du säger. Tror du mig inte så ta och läsa lite statistik. Den helt avgörande faktorn om en elev lyckas eller inte är föräldrarna. Lärare påverkar i princip inget alls.

Om lärare inte underkastar sig en situation där dåliga lärare blir av med jobbet respektive att bra lärare uppmärksammas och då även kan väljas av elever så kommer läraryrket och förbli ett lågstatusyrke.

Om en elev inte uppför sig så kan de ju faktiskt bero på att läraren är dålig.

Linda sa...

Att betygsätta lärarna känns väldigt orimligt. Däremot hade jag gillat förslaget att eleverna ska få göra anonyma utvärderingar av lärarna. Det är inte lätt, om man känner sig illa till mods angående en lärare, att gå till en annan lärare och berätta. Jag själv har flera gånger varit med om att tystnadsplikten har brytits "för vi trodde det skulle hjälpa" men istället gjort situationen värre. Det är inte heller alltid lätt att ta en ung elev på allvar, men med ett arkiv av utvärderingar kan man kanske upptäcka problem, eller stjärnskott :)

Hanna sa...

Per,

Om rektorer inte klarar av att / orkar engagera sig för att bedöma lärares kompetens så ligger problemet hos rektorerna och inte hos lärarna. Lösningen är inte att elever ska agera rektorer, utan att rektorn får en rimlig administrativ arbetsbörda så att de har tid att sätta sig in i den pedagogiska verksamheten, samt att det ställs lämplighetskrav för att få bli rektor på samma sätt som det ställs på utexaminerade lärare.

Att goda lärare premieras framför dåliga är önskvärt men förutsätter två saker:
1) Att lärare har en bra arbetsmiljö så att de får möjlighet att fungera bra. För detta behövs befogenheter att sätta gränser mot elever som förstör. Sådana befogenheter har inte lärare idag utan rektorns medgivande, och långt ifrån alla rektorer vågar stöta sig med bråkiga elevers föräldrar.
2) Att någon mer kompetent person än omyndiga elever som inte ens har krav på att uppföra sig själva gör bedömningen.

Beträffande statistik så gjorde Lärarnas Riksförbund en arbetsmiljöundersökning för ett par år sedan om att många lärare, inte minst på högstadiet, utsätts för våld, hot och trakasserier av elever och att nästan var femte lärare känner oro inför att gå till jobbet. En stor del av de utsatta lärarna upplevde att de inte fick stöd av sina rektorer och över hälften att de inte fick stöd av sitt skyddsombud.

Om en lärare fungerar dåligt så kan det faktiskt bero på att elever inte uppför sig och tillåts härja fritt.

Per sa...

@Hanna: Hur skall rektorn klara av och bedöma lärares prestation när det blir ramaskri så fort någon försöker förslå lösningar där det blir möjligt och få ut information om vad eleverna tycker?

Det måste vara en omöjlig uppgift för vilken chef som helst, bedöma saker där det inte går och bedöma eftersom man inte får granska

Att lärare utsätts för olika typer av trakasserier tror jag har och göra med dålig kompetens. Skicka in lärare som har talang för yrket, kan ta ungdomar och som ungdomar ser upp till

Mary X Jensen sa...

Per vad synd att du verkar ha så dåliga erfarenheter av lärare. Det finns förstås både bra och dåliga såna som i alla andra yrken.

Jag tycker absolut att det är rektors/chefs sak att se till att det blir en bra arbetsmiljö i skolan. Både för elever och lärare.

Hanna sa...

Per,

Jag har aldrig motsatt mig att en rektor ska kunna få information om hur elever upplever sina lärare, men det är något helt annat än att låta eleverna betygsätta dem.

För övrigt, om du tittar på mina tidigare inlägg så ser du att jag förespråkar att en rektor emellanåt bör besöka lärarnas lektioner. Då kan rektorn bilda sig en egen uppfattning om hur läraren fungerar.

Du skriver: "Att lärare utsätts för olika typer av trakasserier tror jag har att göra med dålig kompetens". Du kanske också tycker att det var judarnas eget fel att de blev förintade, våldtagnas eget fel att de blivit våldtagna och att det är mobbade elevers fel att de blir mobbade i skolan.

Om nu allt är den enskilde lärarens fel, så är det märkligt att översittarelever brukar upplevas som besvärliga av lärare överlag och dessutom av många elever.

För övrigt är det väldigt märkligt att döma lärare som har en utsatt arbetssituation och samtidigt saknar befogenheter för att sätta gränser. Då kanske det inte i första hand är talang som saknas. Eller du kanske inbillar dig att om poliser bara har talang, så behöver de inga batonger eller pistoler utan kan tala alla brottslingar tillrätta genom sin kompetens.

Razmatazuz sa...

@ Per:

Att tycka saker om skolan är väldigt lätt. Alla har vi genomgått grundskola, folkskola eller liknande. Vi har alla varit elever i olika skolformer. Det betyder inte att alla besitter expertkunskaper på området. Det innebär inte att varken elever eller föräldrar har kompetens nog att kunna bedöma, eller snarare döma lärare och deras duglighet.

Visst finns det lärare som lämpar sig mindre bra för yrket men de allra flesta lärare skulle i en rimlig arbetsmiljö och med kunskapstörstande elever kunna ledsaga eleverna in i en värld av kunskap. Tyvärr är dock inte alltid förutsättningarna så goda som man skulle önska...

Elever bör veta om att man är i skolan för att lära, för att lyssna, för att läsa, för att söka och för att diskutera; att förmedla detta är inte enbart skolans uppgift utan kanske framförallt hemmets. I skolans miljö hör inte trakasserier, hårda ord, slag och sparkar, skrik och stök hemma. Det är inte upp till lärarna att uppfostra barnen på egen hand, här har föräldrar ett mycket stort ansvar som alltför ofta inte tas fullt ut.

När det gäller "lösningar för att få ut information om vad eleverna tycker" så finns det en mängd sådana lösningar som de allra flesta lärare använder sig av i antingen skriftlig eller muntlig form. Man pratar med sina elever om vad de vill göra och vad de tycker att man skall göra för att undervisningen skall passa dem bättre. Det finns dock en gräns här för hur långt man kan gå i anpassningen, och läraryrket är inget man ger sig in i för att vinna någon popularitetstävling, utan för att man vill förändra, lära ut, förmedla och för att man gillar kids.

Ditt snack om att lärare som utsätts för trakasserier är talanglösa och dåliga lärare kan du ta och hålla för dig själv för du är onekligen djupt okunnig på området. Jag skall försöka hålla mig till en hövlig ton och väljer därför att avsluta inlägget här då den sistnämnda kommentarer gjorde mig alltför upprörd.

Per sa...

@Razmatazuz:

Jag påstår inte att jag har expertkunskaper även om jag har undervisat en del, både skola och vuxna.

Det jag förespråkar är konkurrens, något som fungerar överallt men som skolan verkar vara livrädd för.

Ett system som är självreglerande, alltså ett system som upptäcker de de som är bra samt de dåliga och belönar respektive bestraffar. Då skapas dynamik som går åt rätt håll.

Det finns problem inom ALLA områden som saknar självreglerande system. sjukvården är ett annat exempel

@Hanna:

Det finns mängder med dåliga lärare, ta och diskutera med vilken vuxen som helst som precis gått ur skolan. Tippar på att nästan alla har exempel på lärare som borde pysslat med något annat. men de kan fortsätta just på grund av att skolan saknar dynamiken.

Hanna sa...

Per,

Jag har förstått att du tycker väldigt illa om yrkeskategorin lärare och anser att allt som händer i skolan är deras fel, oavsett hur arbetssituationen ser ut. De flesta delar nog inte din uppfattning.

Jag är själv en vuxen som har gått ur skolan, även om det var ett tag sedan, och minns de flesta av mina lärare som helt okej. Jag reagerade betydligt betydligt mer på somliga elever. Och då gick jag ändå inte på någon problemskola. De klasser jag gick i upplevde lärarna som ovanligt ordentliga.

Per sa...

@Hanna: Då har du fattat fel. Jag kritiserar ett systemfel.

Det finns bra och dålig personal inom alla yrken, de allra flesta yrken har sätt där det går och upptäcka vilka som är bättre respektive sämre.

Skolan är en lekstuga för politiker.

Om det funnits sätt och upptäcka vad lärare var bra på under din tid i skolan så hade säkert problemet med störiga elever minskat. Matchning blir nämligen lättare om lärare tar till sig feedback från elever och elever ges möjlighet och uttrycka vad de tycker samt lärare tvingas till och lyssna.

Eric Luth sa...

Jag förstår inte aversionen mot att låta elever utvärdera lärare. Det är ju det i grunden som betygen handlar om. Man kan inte förbättra en skola genom att byta rektor eller elever. Inte lärare heller. Man kan förbättra en skola genom att alla olika personer där gör sitt bästa för att förbättra skolan. Lärare bör göra sitt bästa för att undervisa eleverna på bästa sätt. Eleverna bör göra sitt bästa för att lära sig det läraren försöker undervisa, och rektorn bör försöka övervaka hur allt sker.

Elevdemokratin i skolan bör utökas till att eleverna faktiskt har något att säga till om rörande lärarna. Att man faktiskt vid något tillfälle kan framföra kritik utan att behöva gå och prata med en lärare som ändå inte lyssnar. Det är ganska tydligt för folk som fortfarande går i skolan att bra lärare lyckas med att undervisa elever på ett bra sätt, lyckas hänföra de flesta elever samt har ganska bra pli på klassen.