onsdagen den 1:e februari 2012

Vi har alltid använt redskap för att lära oss olika saker...

Häromdagen berättade Kommunalrådet Maria Stockhaus att Sollentuna nu ska ge barnen i skolan läsplattor redan från början. Det är en alldeles utmärkt idé. Modernt tänkande. Ungar har ofta tillgång till både datorer, läsplattor och mobiltelefoner numera, långt innan de börjar skolan. De är vana vid det redan vid tidig ålder. Pippi exempelvis är en känd figur som läses och tas in lika bra vid en dator som en bok.


Foto: C Naversten


Utbildningsminister Björklund sågar hela projektet med surfplattor i skolan för att ungar behöver lära sig skriva med penna och minsann behöver de också läsa långa texter och inte bara ägna sig åt SMS-språk. Men kära nån ministern. Vi har i alla tider använt oss av olika redskap, artefakter för att lära. Datorerna är den här tidens sten att rista med. Pennan är svår att använda för många barn, de är på olika nivåer i sin motoriska utveckling. Den som är född i januari har ett års utvecklingsförsprång före den som är född i december, bara som ett exempel. Därutöver individuella skillnader. Piagets stadieteori ifrågasätts allt mer. Alva Myrdals likriktning av barnens fostran har övergetts tack och lov och individen får komma fram i större utsträckning än tidigare. 

Björklund visar med sitt uttalande att han inte har en susning om vad en läsplatta är för något. Det är lite bekymmersamt. Han säger till DN:

-  Böckerna har en självklar plats i skolan och nationella prov skrivs för hand. Jag förutsätter att de inte helt fullföljer det de säger, då är det Skolinspektionen som får ingripa.
– Eleverna behöver lära sig att läsa långa texter och böcker. Det är ett problem att yngre generationer läser mindre och kortare texter. De lär sig ett slags sms-språk och det kommer att tunna ut det svenska språket. (DN)

Det går att läsa långa texter på en läsplatta. Man lånar e-böcker på biblioteket och laddar ned dem till sin egen platta och kan där göra både bokmärken och bläddra fram och tillbaka. Man behöver inte göra hundöron heller eftersom datorn kommer ihåg var man senast läste. Jämför detta med de trasiga och ofta inaktuella böckerna som många skolor får leva med idag. Ofta finns de inte i tillräcklig mängd för att räcka till alla heller. Man skriver också utmärkt på en dator med tangentbord. Rent av går det att jämföra med en penna. Du måste använda fingrarna och hjärnan där också. För att man använder en dator att skriva på så innebär det inte att man inte kan använda penna också.

Allt sedan vi ristade med stenar så har vi människor använt oss av olika artefakter/hjälpmedel för att lära oss. Det är inget nytt - dagens artefakt heter dator, surfplatta, mobiltelefon - alla har samma innehåll som en bok och fungerar också som penna och papper och kommunikationscentral. Internet är världens största bibliotek nämligen. Dör kan du finna det du behöver, det är det som kallas surfa. Inte bara spel och nedladdning av illegala musikfilmer och nöjen. Det handlar i hög grad om ett arbetsverktyg. Ett redskap med innehåll...

Läs:  Lärande och externa minnessystem — från stenredskap till googlande


Läs också här men titta framförallt på filmen om hur små barn lär sig att läsa med hjälp av läsplattor.


Böcker kan nog vara lite forntid i sin nuvarande form som Maria Stockhaus uttrycker. Det är innehållet i dem som är viktigt trots allt och det finner man på internet. Sen måste förstås barnen lära sig att sålla ut och göra källkontroller och vara kritiska. Där har vi en duktig lärarkår. De har bytt metoder förr. Personligen har jag varit med om allt från stenciler och bildband, språkstudio till datorer. Det är inte konstigt alls. Men det är klart om man tror att en surfplatta bara är skoj och glam bara för att den har en färgskärm så kanske det kan vara svårt att förstå. Det finns också läsplattor som har penna, så kallade Tablet PCs.


Men datorn är här nu och det för att stanna förhoppningsvis... Både i skolan och utanför. Min moderate vän Mats Gerdau brukar visa en bild på en skolsal och en operationssal. Den ena har utvecklats från det allra mest primitiva till ett under av modern elektronik där man till och med kan operera på distans online med hjälp av en dator. Gå in i en skola och se hur mycket klassrummen har utvecklats. Nästan inte alls. Det är dags att ta nästa steg nu. Visst är det problematiskt att våra unga inte har godkänt i de grundläggande ämnena i skolan. Men det innebär inte att det på alla sätt var bättre förr. Går det ens att gör ajämförelser med tanke på hur betygssystemen ändrats genom åren.


Nej fram för datorer och läsplattor och inlärningsglädje i skolan. Den viktigaste resursen är trots allt läraren. Och är det så att ungarna har kul i skolan så kan det väl inte heller vara fel.


Uppdatering:
Från Jan Sandred fick jag tips på denna intressanta artikel om inlärning. 
10-brainbased learning laws that trump traditional education


(intressant)

Mikael Zackrisson - Pinsamt och okunnigt när Björklund sågar innovativa lärare

Edvin Alam - Målet är Sveriges bästa skolor
Anna-Karin Hatt - Surfplattorna passar i skolan
Böhlmark - Vi kan väl prata om bra skolor, hur kan andra ta efter?
DHE - Ur tid är leden
Pelle Pedagog - Ersätt inte, lägg till
DN     SvD SR GP


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte en susning heller. Under tjugo år har skolan dränerats på pengar och speciallärare finns knappt längre eller gruppundervisning. Det enda man får köpa är datorer för det är det enda kommunala tjänstemän förstår i skolans värld. Det är en gökunge.

TM

Mary X Jensen sa...

Pratar inte du om äpplen och päron nu? Jag har ganska god susning... Självklart så måste det du skriver hänga med.