söndag 19 augusti 2012

Fredriks sommartal 2012...

Jag är moderat, jag gillar Fredrik Reinfeldt och jag tyckte talet han höll igår var bra. Både innehåll och utförande var bra. Så har vi klarat av den biten...



Men självklart några reflektioner. Det var en positiv stämning på plats och det är inte så konstigt med tanke på att i princip alla som var där var moderater som kom dit för att lyssna på sin partiledare. Värmdömoderaterna hade verkligen lyckats med arrangemanget. Till och med högtalaranläggningen var perfekt.

Det var som sagt ett innehållsrikt tal som kom att handla om forskning och infrastruktur i Stockholmsområdet. Företagarna ska få lättnader och framförallt så påpekades vikten av en levande allians. Fredrik påannonserade att han gärna kommer till Annie Lööf och snackar allians 2.0. Det är förmodligen nödvändigt för vad jag förstått så har i princip alla löften som de gav genomförts. Det är viktigt att det finns en gemensam plattform men också att varje parti ska ha utrymme för de egna frågorna.

Det här med tunnelbana till Nacka gläder nog många som bor i den änden av Stockholms län. Verkar finfint.
Däremot gillar jag inte ändamålsglidningen med trängselavgifterna även om det är lätt att förstå att det lockar att plocka in pengar till finansiering den vägen. Systemet är redan färdigt. Man undra om vi som bor i andra änden av stan blir inblandade i det hela, vi som inte heller har tunnelbana och kör in i stan från andra sidan. Förmodligen så blir det väl så att vi får vara med och betala oavsett var vi bor. Det är så där kan jag tycka. Dessutom tycker jag att det borde göras cykelbana utmed hela Roslagsbanan ända in till stan. Just nu kan man inte ens cykla till angränsande kommuner utan risk för eget liv. Det är viktigt att bygga in hälsa i infrastruktuuren.

Naturligtvis görs det analyser både här och där av talet. Jag tänker att Fredrik Reinfeldt igår stod på scenen som moderaternas partiledare och inte som statsminister. Nu börjar nästa valrörelse...

Satt och språkade med Eva Franchell vid pressborden. Hon har skrivit en viktig bok om socialdemokraterna och varför det blivit som det blivit i samhället. Den handlar förvisso om socialdemokraterna men också om den förändring i samhället som lett till att inget längre är vad det brukade vara. Jag tror att det kan finnas korn där som påverkar oss alla. Även utvecklingen av moderaterna. Nödvändigheten av denna utveckling. Partiet en olycklig kärlekshistoria . Det är alltid intressant att sätta in saker i andra sammanhang än de man tycker är givna. När vi ändå talar böcker så rekommenderas också Anders Pihlblads intressanta bok Ett partis fall- och uppgång - berättelsen om de nya moderaterna. Bra att läsa lite samtidigt de båda böckerna tror jag. För alla som gillar politik.


Eva Franchell om Reinfeldts partiledartal.

Kent Persson



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: