lördag 26 januari 2013

En högersving från Sven-Erland...

Ibland blir man trött på sig själv och får behov av att utveckla sin egen tanke lite. Bad därför en av mina medbloggare om en text att publicera här. Han är den mest progressive bloggaren av oss alla - enligt egen utsago i alla fall. Även han kunde behöva en annan planhalva än partikansliet på Sveavägen att uttala sig ifrån tänkte jag och bjöd in honom att skriva några rader här på MMK. Det behövs ruskas om lite här och där. Enjoy...


G Ä S T B L O G G


Lördag morgon – jag har blivit ombedd att gästblogga hos en av högerns propagandamegafoner. När helgen väl kommer är det lätt att man känner sig filosofisk och djupsinnig. Jag vet inte hur ni känner – men jag tycker ofta att det är på morgonen man får den där klarsynta djupsinnigheten som leder till progressiva tankar. När jag nu ges möjligheten att nå ut till högerväljarna vill jag ta tillfället i akt att tala om moral – och kulturens betydelse.
Jag reflekterar över hur Sverige förändrats, hur högerkrafterna fått fäste i de mest oväntade läger. Det är ett nytt Sverige vi bor i – ett folkhem i moralisk förruttnelse. Ni har redan förstått vad jag syftar på: videobutikerna.
Jag känner ett vemod: Ytterligare en videobutik har slagit igen i vår närhet. Samhällsklimatet hårdnar. I videobutikerna uppstod möten mellan människor. Spontana samtal om Bunuel uppstod vid godistrågen. Det fanns en mänsklig värme och ett socialt sammanhang.


Spontana samtal om Bunuel uppstod vid godistrågen

Idag sitter vi som medelklassens samhällsresenärer. Ensamma passagerare som laddar ner film, hellre än att fysiskt beröra den - eller fysiskt beröras.
Ni inom högern kommer att förbli passiva, men det är dags att vi sant progressiva agerar: Samhället borde stötta videobutikerna, innan de alla försvunnit!
Sven-Erland Västros

***************

1 kommentar:

Jakob Hammarbäck sa...

Kul vinkling på posten. Jag tänkte snart lägga upp en genomgång/recension av nya streamingtjänster och hade inte tänkt beröra detta ämne. För videobutikernas död är ingenting jag sörjt, jag har snarare sett det som en naturlig del av en teknisk utveckling.

Men att få höra mer om "moraliska förutnelsen" kanske jag kan önska mig...


Lycka till med #blogg100 /Jakob
http://pitaya.se/film-ar-inte-riktigt-bast-pa-bio-langre/