måndag 28 maj 2007

Problem med SMS-biljetter på SL

Ja det hade väl inte varit så svårt att räkna ut från början. All skuld läggs på resenären, man utgår ifrån att det fuskas. Det kanske det gör också jag vet inte. Men ett problem med SMS är att det faktiskt inte kommer precis när man själv vill och önskar. Det är inte ännu en direktåterkopplingsteknik, det kan hända att det SMS du väntar på kommer imorgon och då har bussen liksom redan gått. Vem betalar om du beställer flera resor efter varandra för att du tror att det blivit fel när du inte får något svar. Idag får du inte åka med bussen imorgon får du fyra biljetter i din telefon... Inte så bra.

Det måste också vara svårt för busschaufförer och annan personal att läsa vad som står på den lilla bildskärmen på telefonen. Det förutsätter perfekt syn och rätt vinkel. Det måste ta väldigt mycket tid från busschaufförerna att kontrollera varje mobiltelefon. Tid som ska tas på tidtabellen.

Själv bor jag fem minuter från en tågstation. Jättebra, men eftersom jag inte reser regelbundet måste jag nu gå 25 minuter till en Pressbyrå för att köpa biljett eftersom man inte längre kan göra det på tåget. Så min och andras restid har förlängts rejält med det nya systemet. Det blir extra lätt att välja bilen nu och det är synd. Det handlar om tid, en kritisk faktor för de flesta.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Du menar att du är så lat att du inte orkar pallra dig iväg och köpa ett klipphäfte för att ha att åka på?

Orkar du köpa mjölk eller la du ner det också när mjölkbuden försvann?

Mary X Jensen sa...

Hur kan du få det till att det handlar om lathet? För ett par månader sedan kunde jag köpa biljett på tåget, det är det jag talar om. Jag tycker att det var bättre service. Det handlar om tid...

Anonym sa...

(Annan person än #1) Anledningen till att man inte betalar är väl för att man vet att de så sällan kollar. Ifall du visste att det inte gick och planka så skulle du väl gå och köpa biljetten. Så enkelt är det.

Mary X Jensen sa...

I min värld finns inte plankning som en variabel faktiskt. Jag skulle aldrig fuska medvetet.

Men fusket är en diskussion, den andra linjen som jag försöker ta upp var hur och om det är bra med SMS-biljetter - egentligen. Tekniken är inte riktigt framme och pålitlig ännu. SL har länge haft SMS-information och den har ofta kommit dagen efter händelsen har inträffat. Vad har man för glädje av att imorgon veta att tåget var inställt idag?

Anonym sa...

Det kallas lathet då du uppenbarligen inte klarar av att
1. planera ditt resande och ha ett klipphäfte hemma
2. inte har tummar att köpa en sms-biljett för.

Varför måste du ha biljetter för cash på plats i tåget, avskaffandet av kontanter är ett led i förbättring för de som jobbar där, jag har inga problem med det men du gillar uppenbarligen inte det.

Mary X Jensen sa...

Du drar nog lite snabba slutsatser här om vem jag är och hur jag gör osv. Det handlade inte om det. Försök förstå istället för att slå mig i huvudet. Abstrahera.

Jag vill inte gärna publicera anonyma åsikter, så det här får bli det sista.

Anonym sa...

Problemet är ju att det kostar så mycket att ha avgiftsfinansiering överhuvudtaget, och nu försöker man dra ner på dom kostnaderna vilket drabbar trafikanterna. Nolltaxa är verkligen en sund lösning på det här! mvh/ Christian, www.planka.nu

Anonym sa...

Läste i metro förra veckan att SL spenderade ett antal miljoner på att trycka upp dekaler om mobilfri zon och funderar nu på att ta ner dem - en procedur som troligtvis inte heller är helt gratis.. Vill inte döma en hel ledning pga ett måttligt intelligent exempel men jag älskar företag som är kvar i ett sjuttonhundratals monopolstänkande där det inte handlar om vad kunden vill ha utan vad kunden får ta för maximala pris.. vet inte om jag ideologisk kan stödja planka.nu helhjärtat men eftersom det bara de som tänker lånsiktiga banor där svaret på varje problem inte är att höja priset så har de alla fall min röst....

Mary X Jensen sa...

Jag tycker inte att det är OK att planka. Ohederlighet är aldrig OK.

Bättre att ta ett större grepp på persontransporter överhuvudtaget. Alla bussar och tåg i länet kanske skulle vara gratis. Bra för miljön i alla fall. Jag skulle vilja se kalkylen, vad det kostar att dra in alla biljettintäkter.

Anonym sa...

Off topic...
... Varför sägar många bloggare usch och fy om man är "anonym" signerar med Kalle Kula är det helt ok. For många kan ju "Maxy" också framstå som rätt anonymt..

Mary X Jensen sa...

Anna - jag kan bara prata för egen del vad gäller anonymitet. Jag gillar det inte när man börjar göra personliga påhopp. Det är så lätt att sitta i skydd bakom sin skärm och skriva otrevligheter.

I annat fall är det OK. Maxy är min signatur och det går att nå mig via webben, så jag är inte så hemlig ;-). Men det är en relevant fråga dessa dagar absolut.

murdock490 sa...

Jaha!
jag kommer aldrig betala en biljett och har inte gjort det på 2år varför?
jo för jag måste tåla alla jävlar som ringer med sin jävla mobil och får ta strålningen som blir väldigt väldigt kraftig i fordon som rör sig(ju fortare desto mer strålning)och den rör sig bakåt i tåget så dom som sitter längre bak får mest strålning och fastän jag sitter längst fram är det nån gris som ringer och jag får gå av och vänta på nästa tåg.(idag väntade jag på 3tåg)fy fan aldrig att jag betalar för att få sjukdomar idioter...

Jonas Wiberg sa...

Uppenbarligen modererades mitt inlägg här bort, det var tråkigt.
Foliehatten kommer med men ett seriöst inlägg tas bort, varför?

Censurering trodde jag bara var ett problem på vänsterkanten.

Mary X Jensen sa...

Jonas Wiberg - vilket inlägg är censurerat? Om du är lika med murdock 490 kan jag tala om att jag funderade ett tag innan jag publicerade. Inte den samtalston som jag själv uppskattar, och något ska man få bestämma över i sin egen blogg. Jag bestämde mig dock för att det säger mer om den som skrev än om mig. Men öppna kort och raka puckar har jag inga problem med.