fredag 25 maj 2007

Ring inte mer till mig är du snäll...

Telefonterror från säljbolagen måste det göras något åt nu och det omedelbart. Går det inte att förbjuda det här på något sätt? Att själv anmäla sig till NIX-systemet är en liten möjlighet, men det räcker inte. Svenska Dagbladet skriver om undantagen från NIX-systemet och de är många.


Självklart är man med i NIX och självklart har man nummerpresentatör, men det räcker inte, man kommer inte undan. Strax före 21.00 ringer telefonen och i andra änden hör man en liten svagt pipande röst som frågar om man har tid en stund. Det har man inte. Eller också är det någon riktigt flåshurtig typ som säger Hej på dig Britta, jag har ett riktigt bra erbjudande här. Där kan gränsen gå och den uppfostran man en gång fick i att vara artig försvinner i ett andetag. Dra åt pipsvängen med er allihop är inte något man bara tänker utan man skriker ut det. Ring mig inte på kvällarna eller på dagarna heller för den delen. Jag vill inte ha med er att göra, blanda inte in mig i er verksamhet. Ring aldrig mer hit, stryk mig ur registret!!!

Dessvärre händer det också att någon ringer upp och så hinner man inte svara tillräckligt snabbt och så är det bara tyst i andra änden. Det beror på att företagen ringer upp flera nummer samtidigt för att vara så effektiva som möjligt. Men om en säljare fått ett annat samtal före blir det helt tyst i din lur, och så blir det någon annan som svarar först som blir den lycklige att få svara på om de vill ha ett nytt telefonabonnemang med särskilda förmåner. Det är inte bara irriterande utan också obehagligt när det ringer och ingen svarar i andra änden. Är det någon som vill kolla om man är hemma?

Andra gånger får man som jag tidigare skrivit om en bandspelare i örat där man blir uppmanad att hålla koll på kommande reklam i brevlådan. Vad är det för dumheter?

En kille som har koll på det här är Leffeboy. Han har samlat en lista på telefonnummer till de olika telefonmarketingbolagen och ger tips om hur man sak slippa få dem i örat i fortsättningen. Bra sida, bra initiativ, använd den och donera en slant till honom för jobbet han lagt ned.

Ett uppror med blomkålshuvuden i receptionen till telefonterrorföretagen borde startas.

2 kommentarer:

Daniel sa...

Sådan är kapitalismen!

Mary X Jensen sa...

Haha, jag vill kalla det ohyfsat.