tisdag 26 juni 2007

Få extra betalt för att sköta jobbet...

Tillägg: Min egentliga undran i detta inlägg är om vi resenärer behöver tidtabeller i Tunnelbanan? De kommer och går precis hela tiden, det är bara att stå kvar på perrongen. Men jag har uppenbarligen lyckats reta upp någon som fastnade på det där med bonus.

Ska tunnelbaneförare med flera inom den verksamheten nu få 6000 kronor extra om de passar tidtabellerna? Är det inte det som är jobbet? Köra tåg och passa tiderna? Är den grundläggande lönen felsatt från början kanske? SL har satt upp ett mål att 93% av tågen ska gå och komma i tid. Varför inte 100%. Det kommer man inte heller att nå, men det gör inget för det är målsättningen som är det viktiga.
Det kanske är den som konstruerar tidtabeller som fungerar i verkligheten som ska ha extra bonus. Fast det är förstås också en del av jobbet. Men det verkar inte som om teori och praktik hänger samman här.

Varför finns det egentligen tidtabeller? Tågen kommer ju och går som de vill i alla fall vad det verkar. Egentligen kan man fundera över om tidtabellen är eller ska vara den viktigaste variabeln, om inte den fanns och tågen bara rullade in som det fann sig så behövde ingen hänga upp sig på tider som aldrig kan hållas? Det är förstås det mätbara som är viktigt för människor som gillar såna övningar. Vi andra kan känna oss fram lite och vara nöjda ändå, bara det kommer ett tåg så.

Chefen kanske blir sur för att man kommer 1 halvtimme för sent varje dag förstås, men så småningom så lär man sig att gå en stund tidigare hemifrån så regleras det automatiskt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du har ju uppenbarligen ingen aning om hur tunnelbanan funkar. Tomma burkar skramlar mest, eller hur är det?

Mary X Jensen sa...

Det jag vet om Tunnelbanan är det som kommuniseras ut och att jag åker en och annan gång. När man skriver får man hårddra lite. Upplys mig gärna. Det är säkert fler som vill veta varför tågen inte kommer i tid och hur det fungerar bakom kulisserna. Kanske att förståelsen skulle ökas då.

Observera! Jag missunar ingen extra bonus om det var det du trodde.

Anonym sa...

Skämtar du? Du åker nån gång ibland och lyssnar på kverulanter. Ändå är det värt ett blogginlägg. Patetiskt! Ut och åk med dig och öppna ögonen lite.

Anonym sa...

Ehh, bara en snabb reflektion... Bonus kallas det, och det är knappast något nytt verktyg. Du som moderat gissar jag exempelvis inte har några problem med vd:ars och andra höga chefers bonusar? Eller är du motståndare till även sådana? Om inte haltar logiken betänkligt.

Mary X Jensen sa...

Anonym, försök att inte läsa in så mycket allvar i det jag skrivit, jag skämtar lite, kanske måste förtydliga det.

Däremot så tycker jag att tidtabeller är ett nödvändigt ont, för de stämmer aldrig. Det har jag erfarenheter av.

Jag tycker dock att just tidtabellen är en fånig grej att få bonus för. Vad sägs om måttet nöjda trafikanter. Där kan ju tidtabellen i och för sig vara en variabel men nöjda kunder/resenärer torde vara viktigare.

Linus som sagt- Bonus har jag inga problem med. Inte till någon. Det jag vill diskutera är snarare vad man får bonus för. Det gäller alla.

Anonym sa...

Jag åker med SL varje dag (tåg, T-bana och buss) och har också frågat mig om tidtabellerna bara sitter som prydnad på stolpar och tavlor. Förseningar och inställda avgångar är legio. Så sent som i morse höll jag på att missa min buss, därför att den kom (och gick) fem minuter för tidigt! De kommer och går som de vill, verkar det som. Om jag har en tid att passa tar jag som regel en tidigare avång än den jag enligt tidtabellen skulle ta, eftersom jag inte kan lita på att bussen/tåget/T-banan kommer visa sig på utsatt tid, om alls. Mitt förslag: gör ett avdrag på lönen för den som är ansvarig för en försening eller inställd avång.

Anonym sa...

Avdrag på lönen? Haha...då ska det banne mig vara böter på passagerare som påverkar trafiken! Orsak och verkan? Varför är ett tunnelbanetåg sent? Kan verkligen föraren påverka? HUR? Station 1-en idiot håller upp dörrarna när tåget ska gå, för han och hans polare orkar inte vänta 3 minuter på nästa tåg. Dörrarna krånglar och går inte att stänga, så föraren får gå tillbaka och stänga dörrarna manuellt. Hur undvika? Koppla ur alla säkerhetssystem och sätt rakblad på dörrarna? JAA! Station 2 - föraren får order från trafikledningen att vänta på stationen för tåget framför har något tekniskt problem. Vad göra? Han kan ju STRUNTA i det och köra ändå! Det finns säkert sidospår och genvägar! JAA! Station 3 - någon är nere på spåret, kanske på fyllan, kanske klottrare. I detta läge ska ju föraren självklart bara gasa och blunda. I tunneln mellan station 3 och fyra är det rött ljus. Men det kan ju föraren strunta i, för han är sugen på bonusen som han har alla möjligheter att själv påverka...? Eller? Fixa ett system där passagerare omöjligt kan påverka dörrars stängning och se till att underhåll och service fungerar som det ska så kommer nog tågen att kunna hålla tidtabell bättre. Eller är det någon som på allvar tror att förarna slappar, kör sakta och strular med flit för att de tycker den lilla förarhytten är mysig att vara i (och vill vara där längre) eller gärna kommmer hem senare än tänkt från jobbet?
Detta är bara trams för att dölja de riktiga problemen.

Mary X Jensen sa...

Som sagt problemet ligger nog inte hos tunnelbaneförarna ;-). Bort med tidtabellen.

Anonym sa...

DaveDemon, jag använde med flit utrycket "den som är ansvarig" för att INTE peka ut förarna. Jag vet mycket väl att de stackare som arbetar i "frontlinjen" gör så gott de kan och är väl värda all lön de kan få. Jag tycker nog att ansvaret ligger mer hos dem som mest kör skrivbord på arbetet.