fredag 15 juni 2007

Kluvet med nattöppna krogar

Moderaten Ulf Kristerssson föreslår att krogarna i Stockholm ska ha öppet dygnet runt (Svd). Folkhälsoförespråkarna tycker inte det och inte heller socialtjänsten.

I drömvärlden är alla krogar och egentligen allting öppet dygnet runt tycker jag. Det är bra att kunna uträtta olika ärenden även nattetid. Just vad gäller krogen så ser jag då framför mig det romantiska paret sittandes med varsitt glas i handen, gaffeln på sned, tårna ihop och de ler mot varandra med djupa blick in i den andres ögon. Mysigt helt enkelt. Men naturligtvis är det en naiv drömbild jag har.

Dessvärre så ger ett besök i nattens verklighet en helt annan bild. Brölande fulla människor som vacklar omkring mitt på vägbanorna med en ölburk i handen och släpandes på kompisen som inte kan stå. Det är inte någon uppmuntrande bild. Men å andra sidan så har nog detta inte bara med krogöppet att göra utan det är en attityd. Tänk om vi kunde försöka ändra på den?

Natt eller dag vad spelar det för roll egentligen? Varför måste vi leva efter klockan?

1 kommentar:

åke sa...

Om man ska vara liberal är väl den naturliga ställningen att det är upp till krogägarna hur länge de vill ha öppet? Om det leder till ett ökat stökigt fylleri och ökade kostnader för t.ex. polisen så kanske krogarna borde få betala?