tisdag 5 juni 2007

Köpa sprit på nätet OK gärna också på ICA

Det tycker jag är bra. Artiklar i SvD tar upp problematiken kring det hela. Jag har däremot ingenting emot att betala spritskatt. Det är tillgängligheten som är viktig.

För jag vill också kunna köpa min alkohol på ICA när jag är där och handlar. Som man kan göra i många andra länder. Varför inte i Sverige? Vad är det som gör att vi inte skulle klara ett sådant personligt ansvar? Kultur, välfärdssamhället som tar hand om oss? Eller vad?

Man kan inte på något sätt bortse ifrån att vissa människor missbrukar alkohol och att det ställer till väldigt mycket olycka. Är inte säkert att tillgängligheten skulle utöka just de problemen, den som vill ha alkohol får tag på det hur som helst. Det är den nakna sanningen.

Det finns en hel del andra produkter i en vanlig butik som inte borde få säljas där om det är folkhälsoskäl man har som riktmärke. Cigaretter till exempel, hur bra är det? Godis, läsk, chips, mättade fetter. Sockerrika produkter överhuvudtaget har på senare år börjat diskuteras mycket.

2 kommentarer:

Björn sa...

Jag tror att du begår ett misstag när du gör antagandet att andra länder klarar av alkohol. Sett till alkoholrelaterade sjukdomar så ligger Sverige (än så länge) mycket bättre till än de flesta andra länder i Europa. Men vi börjar komma ikapp!

Du ser heller inte att ökad tillgänglighet nödvändigtvis innebär ökade problem. Det tror jag att du är ganska ensam om. Det syntes en (tydlig) uppgång av alkoholrelaterat våld och rattonykterhet när Systembolaget införde lördagsöppet. Så det finns all anledning att misstänka att ökad tillgänglighet betyder ökad alkoholkonsumtion, betyder ökade problem.

Sedan påpekar du mycket riktigt att det säljs saker som kan missbrukas i affärer redan idag. Men du drar den felaktiga slutsatsen att vi därför bör sälja ännu fler varor som kan misbrukas. Dessutom glömmer du en aspekt med alkohol, och det är just alla problem som är förknippade med överkonsumtion.

Att någon är socker- eller fettberoende innebär sällan lidande för omgivningen (förutom en ökad risk för sjukdom och därmed samhällskostnad i form av sjukvård).

Jag förvånas ständigt av många människors själviskhet, där de utan att blinka tycker det är viktigare att de kan plocka upp en flaska vin från ICA än att Systembolaget kan fungera som en del av en alkoholpolitik som bidrar till att minska problemen med alkohol så gott det går.

Mary X Jensen sa...

Tack för att du läst och funderat kring det jag skrivit.

Jag ställer egentligen bara frågan, vad är det som gör att vi svenskar har en så speciell inställning till alkohol. Både som brukare och behovet att ta socialt ansvar.

Jag är inte på något sätt omedveten om den skada alkohol kan ställa till för tredje man. Men det kan också cigaretter göra, den tillgängligheten ifrågasätts inte. Man försökte för all del att höja tobaksskatten för några år sedan som du kanske minns. Det ändrade man tillbaka för att människor började smuggla cigaretter och försäljningen sjönk. Det reglerar sig på något sätt med automatik allting.

Jag kanske kan betraktas som självisk eftersom jag vill att man ska kunna ta med en flaska vin när man handlar på ICA. Jag tror nämligen inte på att förbud och förhindrande är den bästa taktiken. Snarare kanske det öppnar för ett behov att trotsa.

Jag är mer intresserad av varför Jeppe super och inte jag och vill snarare att insatser skall sättas tilld är. I förberedande syfte alltså, så att man kan göra sina egna val. Jag är inte säker på att systembolaget har en sådan alkoholhämmade effekt som påtalas, jag tror snarare att det handlar om skatteintäkter.

Men jag kan ha fel, jag vet inte om det finns någon särskilt bra lösning. Mer än upplysning om farligheten med alkohol och vad det kan innebära.