måndag 23 juli 2007

Distans och perspektiv

Det här med företagsnamn är jättesvårt och man kan inte låta bli att undra över hur Bolagsverket egentligen bedömer vilka namn som ska få godkänt eller ej. (DN)

När jag startade min egen konsultfirma så ville jag kalla den för Myriader - jag tyckte att det var ett bra namn som ändå hade lite koppling till mitt eget namn och samtidigt hade den bredd som jag ville använda i min verksamhet. Det finns de som säger att man inte ska använda sitt eget namn i företagsnamnet för att det blir mer kopplat till namn än verksamhet då. Ni kan inte ana hur många som frågat mig om det är jag som driver Jensen Education - det är det inte, tyvärr. För det verkar gå bra för den firman.

Myriader skulle blivit en bra kompromiss tyckte jag. Men icke -det fanns för många med liknande namn tyckte tanten på Bolagsverket och det var hon som bestämde.

Jag blev tvungen att tänka till och så kom jag ihåg vad min gamle chefredaktör sa till mig när han dragit iväg redaktionen på Stork Club i London. Jag var ovan och gillade inte läget, vilket syntes så mycket så att servitören kom och frågade om jag inte mådde bra, haha. Det kan i och för sig också ha berott på den chockrosa kavajen jag hade på mig, kanske att jag blev grön i ansiktet av den i nattklubbsskenet. Hur som helst, min chef som vid tillfället kallade sig för John Smith sa då till mig:

"Detta Mary, är din första lektion i distans och perspektiv"

Det fick mig att tänka efter. Jag har burit med mig det rådet genom åren och så skulle förstås min firma heta. Distans och Perspektiv. Det tyckte också Bolagsverket var en bra idé. Ett bra namn som stämmer in på det jag kan och vill göra. Frilansa som skribent mellan varven, men helst jobba med kommunikation, ledarskap och organisationsutveckling.

Andra bloggar om: , ,


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har själv jättesvårt att välja ett namn till mitt företag - men det är ingen brådska...