För inte så länge sedan var det kepsar och mössor som var det stora problemet i klassrummet. Det är väl ingen som kommenterar det idag. Nu är mobiltelefonerna problem i stället. Det borde de verkligen inte vara. I den enklaste formen av hyfs tar ungarna av sig mössan inomhus och lämnar mobiltelefonen avstängd. Eller hur?
Lärarnas riksförbund oroar sig nu och säkert med all rätt, att även lärare blir mobbade på nätet, med hjälp av mobiltelefoner kan ju ungarna ta bilder och filma hyssen de ställer till. Så lämpligt att filma fröken när hon blir arg för att någon lagt skrivningarna i blöt i handfatet. Det är väldigt kul, alla måste få se och plötsligt så rullar en film runt på internet där just min fröken svär eller kanske gråter efter att ha haft en tuff dag på jobbet. Lärare blir alltså hotade och trakasserade på nätet, det blir också flera elever. Man filmar någon klasskompis som gör bort sig eller kanske har töntiga kläder. Det är tydligen jättekul. (NOT)
Riksdagen har beslutat att lärare ska få ta hand om elevernas mobiltelefoner och annat som kan störa lektionerna. Det kan väl vara en hyfsgrej om inte annat.
"I Storbritannien kallar lärarfacket NASUWT mobiltelefoner för ett "potentiellt offensivt vapen", rapporterar BBC."
Det kanske är att ta i, men definiera vapen.
Ett annat sätt är förstås att lärarna också sätter sig in i vad man kan använda en mobiltelefon till och använder den i undervisningen i stället. Be ungdomarna gå ut och plåta hus, lägg in dem i ett album och be alla skriva bildtexter till. Svampen på Stureplan? Hur kom den till, hur ser den ut i olika väder och ljus. Ja, ni förstår. Ett exempel bara hugget ur luften. Men med fantasins hjälp kanske man kan vända det hela till någonting positivt. Mobiltelefonerna är här för att stanna. Och de är ett fantastiskt kommunikationsinstrument, liksom internet.
Andra bloggar om: politik, skola, mobiler, mobiltelefoner, trkasserier, hot, internet, lärare, samhälle
2 kommentarer:
det där måste ha varit det dummaste jag någonsin läst. Behöver nog inte ens förklara varför...
Jo, man behöver nog förklara varför man tycker att en kåserande beskrivning som försöker ta ett problem ett steg längre är dumt.
Att lärare eller någon annna blir mobbad med hjälp av mobiltelefoner är naturligtvis helt oacceptabelt.
Att ungarna inte ska störa på lektionerna med mobiltelefoner är väl fullständigt självklart.
Att lärare kan vända på steken och försöka använda mobiltelefoner och annan teknik i undervisningen är väl inte heller särskilt konstigt. Det kan faktiskt få effekten att mobiltelefoner inte bara betraktas som störande eller i värsta fall som ett hot utan som en tillgång.
Men våra sätt att hantera problem är förstås individuella.
Skicka en kommentar