tisdag 21 augusti 2007

Så blev det bekräftat - även duktiga barn behöver hjälp

Det är en myt att duktiga barn klarar sig själva i skolan skriver Arne Engström som är universitetslektor i pedagogik i en debattartikel i dagens DN.

Jag har egna erfarenheter av det här med och ser andra i min närhet uppleva detsamma. Åttaåringen som läser och räknar som en 12-åring men först måste göra klart det de andra håller på med innan han får gå på nästa steg. Vi har våra regler och våra planer att följa säger vuxenvärlden. Ungen frågar varför alla frågar om han har kul, han undrar över varför det finns ett ord som heter kul egentligen. Obs! Han är inte deprimerad, men klurig.

Han ligger på golvet i klassrummet uttråkad och får ont i handen av allt skrivandet, för uppgifterna är trista och han håller hårt i pennan. Själv dividerar han tusental numera och skrattar när någon vuxen behöver tänka efter på multiplikationstabellen, ty den kan han som rinnade vatten allt sedan han som 3-åring satt på köksgolvet och knäckte gåtan med hjälp av en muffinsform. Skolan är pyton (han är 8 år och går i andra klass!). Men inte nog med att mattelektionerna är urtrista det gäller även läsningen - han läser rullande textremsor på TVn och tycker att det är minst sagt trist när han bara får läsa 2 sidor i Första Läseboken som han snabbt tar sig igenom på egen hand. Han är alltså en typisk TL/TR-kille enligt den definition som ges i artikeln. Tidig läsare och tidig räknare.

Så ser det ut för honom idag, imorgon kan det vara tvärtom. Det är något jag själv minns från min egen skolgång, allt var så lätt från början men när det senare började ställas krav på att man måste anstränga sig så visste jag inte riktigt hur man gjorde, så att man kan säga att de lätta åren övergick i svåra. Nåväl nu är jag vuxen och har trasslat mig igenom både universitet och arbetsliv med allt vad det innebär... Men tänk om den extra stimulansen funnits där då hade kanske också jag haft drömjobbet som professor i pedagogik idag vilket jag tror är världens mest intressanta jobb. Nu känns dock just den saken överspelad ;-).

Arne Engström beskriver i sin artikel just de svårigheter duktiga barn kan få senare eftersom de missat att lära sig olika inlärningsmetoder. Nu tycker jag väl inte att rubriken "De mest begåvade barnen är sämst på att lära nytt" stämmer så bra överens med innehållet i artikeln eftersom det mer handlar om att barn som haft det lätt från början missat att lära sig att pluggandet kan vara ansträngande och att de tidigt duktiga barnen kanske har kognitiva förmågor utöver de andra, men socialt sätt är de fortfarande små.

Jag har skrivit tidigare om vikten att ta till vara på intresset för skolan hos de duktiga barnen, jag misstänker utan att ha något vetenskapligt belägg för det att de är representerade bland de som stökar runt i skolan med kepsar och mobiltelefoner och stör. Förklaringen kanske är bristande stimulans från tidiga skolår. Jag minns själv hur jag försökte dölja i 1: klass att jag kunde läsa och satt där och ljudade mig igenom far är rar och mor ror, för att inte skilja mig från mängden. Hemma läste jag Selma Lagerlöfs böcker. Det var inte roligt.

Alla barn ska lära sig läsa men de som redan kan det måste få tillgång till böcker och utmaningar som passar dem. Jag är övertygad om att lärare gör så gott de kan, men de behöver också ha tydligare riktlinjer från våra politiker. Alla är inte lika bara för att de är 7 år även om det är enklast att betrakta det så rent administrativt.

Å andra sidan så menar jag nu inte att man får falla i den sociala fällan att alla ska må så bra i skolan utan att alla ska få utvecklas utifrån sin egen kunskapsnivå och inte stoppas in i en form som om alla 7-åringar var likadana, för det är de inte.

"Inget fel med att elever mår bra. Men man måste ändå komma i håg att det är inte är välbefinnandet som är själva syftet med verksamheten säger PJ Anders Linder.

Nej just det, och tänk vilken dynamik vi kunde få i en skola där ungarna fick utlopp för sin lystnad att lära och slapp bli uttråkade redan från lågstadiet.

Denna artikel skall genast mailas över till nära och kära - läs den.

(DN)

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Det är ingen lärarkandidat som får lära sig att barn är lika eller att de lär sig på samma sätt. Tvärtom! De skall uppfylla Lpo94 och i den står det att man skall utgå från elevens egna förutsättningar vilket också lärarna arbetar efter. Lärarutbildningens innehåll är organiserad utifrån att barn inte är lika. Men lärarna i skolan hinner helt enkelt inte. Tyvärr! Det behövs fler vuxna i skolan, så lärarna får fokusera på det dom skall - lärandet.

Anonym sa...

Jag kommer ihåg min chock när jag började gymnasiet och helt plötsligt trillade mina betyg ned mer än en hel poäng (från 4.7 till 3.5) och det var så tydligt att jag inte riktigt behövt plugga i högstadiet för att klara mig bra.

Matematik på högre nivå måste man ofta repetera lite för att känna igen vilka uppgifter som är vilka.

Och jag kan komma ihåg tristessen i trean när jag hemma räknade i årskurs sex boken och ändå fick hålla samma takt som de andra barnen i min klass... samtidigt kunde jag klara mig rätt bra eftersom mina föräldrar gav mig nya frågor hemma istf i skolan.

Mary X Jensen sa...

Jag tror också att det beror på resursbrist många gånger - men vad jag menade med lika i det här fallet är att de börjar i första klass det år de fyller sju år...

Sen måste man spetsa lite för att få igång en debatt helt enkelt...

På senare år har skolan också fått ta över mycket av andra roller som att vara socialarbetare som ocksåligger helt utanför skolans område om man ser till att det är lära sig de ska göra där. Jag tror att lärare har det väldigt jobbigt idag och att det är grymt orättvist att skylla på dem. Men styrdokumenten behöver också moderniseras, det är min övertygelse.

Läste du den intressanta artikeln i DN? OM barn som räknar och läser tidigt?

Anonym sa...

Ni måste komma ihåg att den svenska skolan förmedlar väldigt lite kunskap på världens bästa sätt. Så lite vetande har aldrig tidigare lärts ut av så många på så lång tid på ett så väl utvecklat sätt med så lågt resultat. Jag tycker att detta är något att vara stolt över.

Joakim S.