torsdag 30 augusti 2007

Sluta med ditt supande

I Finland tar man radikala grepp och visar bilder på nerpinkade killar och tjejer med mascaran på sniskan - alla är stupfulla. Det handlar om en kampanj från finländska Bryggeriförbundet. De vill påvisa att det kanske inte alltid är så himla cool att vara full. Det är inte bara hur man ser ut på fyllan som kan vara värt att tänka på, utan allt som följer med när vettet rinner ut i takt med att promillen går in. Det är trots allt så att det är oftast sprit inblandad när det går överstyr med misshandel, våldtäkter och diverse pinsamma situationer. Det hänger ihop som hand i handske.


På 60-talet hade vi skrämselfilmer mot tobaksrökning, det visades på bildband tallrikar fyllda med tjära och såna grejor - för att man skulle avskräckas att röka. Någon nytta måste det ha gjort eftersom jag fortfarande minns bilden som om jag såg den igår.


Personligen tror jag på den här typen av reklam, det handlar lite om att självsuggerera, man manar fram otäcka bilder och det blir lättare att avstå. Men när man ser på Cigarettpaketens uppmaningar RÖKNING DÖDAR och liknande så blir det kanske lite patetiskt, eftersom det överhuvudtaget säljs cigaretter och egentligen är det likadant med Systembolaget. Drick gärna det här men inte så mycket är deras uppgift att uppmana oss till. Intressanta statliga bolag de där, tobak, sprit och spel och dobbel...

Jag tror dock att vi framöver kommer att få se en ny trend. Människor kommer att sluta dricka alkohol. Man inser att det inte är värt besväret. Kom ihåg var ni läste detförst. Många skrattar åt mig nu, men skrattar bäst som skrattar sist. Det börjar komma mer och mer det här att man tackar nej till alkohol och då talar jag inte om anonyma alkoholister, utan överhuvudtaget...

Kolla här på bilderna och se om du känner igen dig. Du gör det ja, kanske ska ta det lite lugnare till helgen. Det finns all anledning att ha kontrollen själv vad det verkar på senare tids händelser på bland annat Stureplan.

Jag är inte nykterist, vill egentligen kunna köpa mitt middagsvin på ICA men vad det verkar på svenskens mognadsnivå att bruka alkohol så ligger nog det långt fram i tiden.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är helt bortkastade skattemedel. All forskning visar att vårat drickande endast beror på två faktorer:
1. Hur mycket alkoholen kostar.
2. Hur lätt det är att få tag på.
Reklam, informationskampanjer m.m. ger inte ett smack. Vill vi att folk som inte kan kontrollera sitt drickande ska dricka mindre får vi alla stå ut med höga priser och begränsade öppettider. Alternativet till de höga priserna/svårtillgängligheten är att stå ut med ökad våldsbrottslighet, fler döda i trafiken och annat som har i princip rätlinjiga samband med hur mkt kröken vi konsumerar. Därför anser jag bl.a. att vi borde ha lördagsstängt på systemet. Och vi borde ha stridit hårdare för att ha undantagsregler för införsel av alkohol när vi gick in i EU.

Anonym sa...

"Kampanjen – vars syfte (att väcka debatt) jag på intet sätt ifrågasätter – är en liten guldgruva vad gäller antaganden om kön: Hur unga vuxna män och kvinnor beter sig när de fyllnar till rejält. Kampanjen spelar på vad som socialt anses som häftigt och pinsamt och vill uppenbarligen få tittaren att känna ”jå, nog sku det vara pinsamt om det där sku vara jag”. Men här är det en avgörande skillnad vilket kön det där jaget har. Det får vi veta redan på kampanjens öppningssida där vi uppmanas välja kön."