"Ett annat problem med ett höjt bensinpris är att många av centerns egna väljare på landsbygden skulle få ökade kostnader. Men där har nu partistämman gjort klart att reseavdraget måste höjas för dem som har långa resor till jobbet om koldioxidskatten höjs. (SvD)"
Det är klart att man ska tänka på miljön, men när det gäller just bensinpriset så drabbar det väldigt hårt för den som behöver sin bil. Det handlar inte bara om pengar utan det handlar framförallt om tid. Väldigt många människor har långa restider till sina arbeten idag, de flesta jobbar inte hemomkring.
Allmänna kommunikationer passar inte alltid alla tider vi har att passa. Det är arbetstider, det är ungarnas dagis- och skoltider och fritidsaktiviteter. Ska man jobba 8 timmar om dagen 1 1/2 timmas restid bort så sänker det familjelivet. Och bussar och tåg går inte heller dit vi ska och inte heller från de platser vi är på. Det går åt massor med spilltid. Det är inte så att alla åker runt i bil för att det är kul.
Jag är förvånad över att det inte görs mer för att tvinga fram miljövänliga bilar. Det är klart att det är enklare att kollektivt sätta dit alla bilägare. Men återigen så kommer vi till det där med avdragsrätt för kostnader, det är rent opraktiskt och en himla massa onödig administration för alla. Man måste ändå ut med pengarna först för att sedan hålla på och trassla med skattemyndigheter som kommer med måttband och kolalr att man angett rätt sträcka.
Man ska inte göra saker dyrare för att hindra folk, utan göra tvärtom styra det man vill ska ske genom att göra det billigare. Lägg ner några miljarder på en fungerande kollektivtrafik i stället. Människor åker inte bil för att det är kul, det är tillräckligt dyrt redan idag och man åker det man absolut behöver.
Det är så populistiskt på något att spela på skuldkänslorna, jag är övertygad om att de allra flesta människor är medvetna om att vi måste göra något åt miljön. Men bilåkningen för privatpersoner är kanske inte den enda möjliga vägen. Titta på transporterna av varor. Kolla alla dessa onödiga förpackningar. Vad kostar det inte att åka runt med dem? Ge skattelättnader till de företag som lyckas med helt återvinningsbara förpackningar.
Eller se till att vi inte behöver bilen så mycket genom att uppmuntra företag att etablera sig på mindre orter, då kanske folk rent av kan ta cykeln och ändå vinna tid.
Göran Persson uttryckte vid tidigare tillfälle sin förvåning över att människor inte började köra mer bil när bensinpriset sänktes. Men saken är den att människor kör bara det de behöver och inte mer var upptäckten. Den gäller säkert fortfarande.
Fredrik Reinfeldt sa något tidigare om att locka med morot i stället för att använda piska. Det borde gå att finna på något sådant för miljön också. Om alla slår huvudet ihop.
Andra bloggar om: politik, miljö, regeringen, centerpartiet, koloxidskatt, samhälle, moderaterna
3 kommentarer:
Ja, morötter vore nog bättre än piska. Om Maud t. ex. investerade i en vettig cykelbana till mitt jobb skulle jag t. ex. cykla mycket oftare.
ja precis, cykelbanor och vardagsrörelse borde byggas in i samhället. Dock inte som i Stockholms stad. Där är det bara konstigt med alla cykelbanor som gör att man får köra i zigzag på vägarna.
Jag undrar om det hjälper så mycket längre att höja skatten.
Tror mera att det är för att få in pengar till statskassan än miljön. Folk kör nog inte bil mera än dom är tvungna nu.
Skicka en kommentar