fredag 14 september 2007

Vägverket - Varför ska det vara så svårt att erkänna att det blev fel

Familjen Jardenberg registrerade den personliga bilskylten GOOGLE hos Vägverket. Skyltarna kom och de blev väldigt omskrivna på grund av sin kontroversiella lite uppkäftiga stil. Det får man lov att säga eftersom GOOGLE är ett globalt företag som idag inte är okänt för någon.

Oj då, det här var inte bra tyckte företaget GOOGLE och tar kontakt med Vägverket som har godkänt registreringen. - Se till att få bort den här skylten, så här kan vi inte ha det. Det är snyltning på vårt renommé. Det är vårt varumärke och vi vill kanske själva använda det i framtiden. Säkerligen har de någon jurist inkopplad också.

Vafalls tänker Jardenberg, jag har ju fått skyltarna och betalt för dem också. Det här ska undersökas och stridas för. Det som jag antar från början var lite bus blev plötsligt allvar.

Vägverket bestämmer sig för att ompröva beslutet och vill dra in Jardenbergs skylt. De säger i sitt tjänsteutlåtande att de för det mesta använder automatisk databehandling (det var ett gammalt fint uttryck) för sin registrering och att de ibland behöver gå in och göra manuella ändringar om de inscannade blanketterna inte kan läsas korrekt. Ibland får man göra omprövningar säger Vägverket.

Om man inte skulle arbeta på det här sättet så måste man ÄNDRA SINA RUTINER. Ja, tänk om man måste ändra sina rutiner. Det brukar iofs var en bra idé att förändra sådant som inte fungerar. Den gamla frågan om man ska ändra på kartan eller på naturen blir plötsligt aktuell - den brukar vara särskilt aktuell i myndighetssammanhang.

"... Jardenberg vill hänvisa Google Sweden AB till att genom talan i allmän domstol yrka förbud tör henne att använda skyltarna med betecknin g GOOGLE. Det synes vara en onödigt omständlig väg, när Vägverket kan fatta beslut om att återkalla rätten till skyltarna.

Om Google Sweden AB skulle vinna en sådan rättegång, skulle det inte heller innebära att ... Jardenbergs rätt gentemot Vägverket till skyltarna automatiskt skulle försvinna, vilket skulle innebära att Google Sweden AB inte för egen del skulle kunna registrera beteckningen GOOGLE.

Om inte Vägverket skulle kunna ompröva hennes rätt till skyltarna, skulle hon därmed kunna blockera Google Sweden AB från att registrera sådana skyltar trots att hon vore förbjuden att själv använda dem. Det vore knappast en tillfredsställande lösning för någon av parterna.

Vägverkets beslut i sakfrågan bygger inte direkt på varumärkesrätten, utan på Vägverkets föreskrifter om tilldelning av teckenkombinationer på personliga fordonsskyltar. Vägverket kan därför vid sin prövning mycket väl göra en restriktiv tolkning av Regeringsrättens praxis just på varumärkesrättens område. Det är just med hänvisning till Vägverkets föreskrifter på området som Google Sweden AB:s olägenhet är den springande punkten..." (Vägverket
RE 10-B 2007:936)


Vägverkets beslut bygger inte på varumärkesrätten som vad jag förstår är det Google vill hävda utan på att registreringen innebär olägenhet för andra. I det här fallet då att en privatperson kör omkring med en skylt som det står Google på.

Den drabbade skyltinnehavaren Jardenberg skriver själv på sin blogg om det hela och där finns också kommentarer och dokument för den som vill fördjupa sig i saken.

Till Vägverket vill jag bara säga att ni gjorde fel. Öva på att säga det. Vi har gjort fel. Vi har gjort fel. Vi har gjort fel. Vi har gjort fel. Man kan göra fel nämligen. Det kan bli fel utan attd etvar avsikten från början, vilket jag tror är fallet i denna fråga.

Jag kan förstå Googles indignation och jag kan också undra varför man som privatperson vill ha en skylt som det står Google på, fastsatt på en bil som inte har med Google att göra.

Men det finns en finess i det här och det är att pröva Vägverkets rutiner och dessutom fråga sig om ett företag på detta sätt skall påverka tidigare myndighetsbeslut och köra över en enskild medborgare som i reglementsenlig ordning ansökt om en skylt och fått denna ansökan godkänd. Det är inte synd om Google precis, de borde ha tänkt på det här tidigare. De kanske skulle betala Jardenberg för reklamplatsen i stället?

Vägverket. Say after me please: Vi har gjort fel, vi har gjort fel, det blev fel .... och sluta upp med att sälja mina adressuppgifter till bilfirmor på en gång. Jag undrar om det också är en sak som borde prövas, nu när vi ändå har Vägverkets rutiner på tapeten. De verkar inte vara riktigt heltäckande. Får de verkligen sälja adressuppgifter vidare, vad säger lagen om det? Är det int etet intrång i den personliga integriteten. Det måste bli ordning i byråkratin.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: