SL kommer att höja avgiften för plankning från 800 kronor till 1200, det har regeringen slagit fast. Vägverket har tidigare avslagit SLs begäran om att få höja eftersom de inte anser att höjningen var motiverad. Socialdemokrater tycker förstås också att det är det värsta, men det är väl iofs väntat...
Det kan i princip kosta vad som helst att planka tycker jag, det är ointressant för man ska inte planka. Jag vet att många gör det, men jag har svårt att förstå. Det finns något grundläggande i min uppfostran kanske.
Bortsett från vad jag tycker om Vägverket (trängselskatter och att de säljer mina adressuppgifter till bilföretag) gilalr jag ej) så är det väl självklart att man inte ska planka på tunnelbanan.
Men på något sätt så tycker jag ändå att det är synd att man inte tar med kollektivtrafiken i diskussionerna kring miljön. Om man höjer bensinpriset för att man vill att bilkörandet ska minska (sägs det i alla fall) så borde man väl underlätta för och uppmuntra människor att transportera sig på annat sätt? I alla fall vad gäller Stockholmare.
Fredrik Reinfeldt brukar tala om morot i stället för piska. Det borde gälla här också. Problemet är förstås att det som oftast handlar om olika plånböcker. Men samtidigt borde väl den ena kunna fylla på den andra kan man tycka. En del kommer nu att hellre åka bil nu när även SL-kortet höjs sägs det. Det är inte lätt att få ihop det här pusslet. Men å andra sidan du kan åka rejält mycket på ett månadskort och hela familjen kan använda samma om de inte ska åka samtidigt förstås.
Sen är jag mycket intresserad av hur SL kommit fram till att fusket kostar 200 miljoner kronor om året. Hur har de räknat ut det? Genom att räkna alla som hoppar över spärrarna? Eller genom att räkna alla lediga sittplatser i tågen och fått ihop det på något sätt. Eller vad? Är det bara en skrivbordsprodukt som man baserat på hur många man tror skulle köpa månadskort inom ett område baserat på statistik på hur många som bor där i viss ålder.
Eller hur är siffran beräknad? Det verkar vara en svår siffra att komma åt det där. Detta är jag seriöst intresserad av attveta faktiskt. Kanske någon på SL kan berätta.
Bra är dock att kortpriset sänks med 30% för alla studenter.
Bra är också att alla cirka 170 bussar om dygnet slutar att passera precis utanför min utfart från och med måndag. En 30-sträcka där ingen buss på hela sommaren har hållit hastighetsgränsen. Men nu börjar tåget gå igen så vi slipper i alla fall alla dessa bussar, kanon. Det ska jag fira. Nu blir det tyst och skönt här igen.
(SvD)
Andra bloggar om: politik, landstinget, SL, bussar, avgifter, vägverket, plankning, samhälle, miljö, bensinpris
3 kommentarer:
Om du är intresserad av att veta hur SL beräkna plankningens påverkan på inkomstbortfallet kan jag tipsa om dessa länkar.
http://www.mediekritik.nu/?1390
http://www.mediekritik.nu/?1377
http://www.planka.nu/press/pressmeddelanden/2006/03/26/sls-kamp-mot-plankarna-kostar-hundratals-miljoner
http://www.planka.nu/press/svar-fran-tomas-orn-till-sl
http://etc.se/artikel/12361/sl-och-miljonsloeseriet
Som du ser har jag försök att få klarhet i detta under en längre tid nu men varken SL eller landstinget kan ge något svar. Personligen är jag övertygad om att SL inte kan beräkna kostnaderna och att de trots detta drar till med en siffra. Skriv och fråga Christer G wennerholm och vd Ziegler, de har ännu inte kunnat svara mig men kanske de någon gång kan.
Plankning är inget jag uppmuntrar. Men vem vet någon kanske läser det här och kommer med en förklaring.
Jag tycker inte att det är självklart att bara kasta siffror omkring sig.
Det stora problemet med alliansens politik är att det är en mycket liten del av befolkningen som får morötter, men de får ju å andra sidan så mycket morötter att de inte vet vad de skall göra av dem. Medan den stora majoriteten bara får smaka piskan!
Skicka en kommentar