lördag 6 oktober 2007

Ingen apa i mina filmer...

Läser om djurplågeri, det handlar om Tele 2:s reklamfilm med apa och två bollar. Det är organisationens Djurens Rätt som protesterar.

Jag såg reklamfilmen och tyckte att den var skitdålig överhuvudtaget så jag förstår att Tele2 tog bort den. Hur tänkte man när man valde en apa? Att den är lik människan i sin primitivaste form och att det därför ska vara nedärvt i generna att man ska välja den billigaste räkningen?

Apan såg inte särskilt ledsen ut på filmen tycker jag, den verkade till och med lite nyfiken så där som apor ska vara. Det är väl där gränsen borde gå när man talar om djurplågeri. Försök få en apa som inte vill ta en boll att göra det. Men visst ligger det något i att man inte ska använda djur i reklamfilmer om de far illa, men varför överdriva i alla såna här frågor?

Tacka vet jag de coola tecknade tupparna med mobiltelefon som på traktor kör runt med nyttiga flingor. Det är kul gjort det. Rent tekniskt, för det är så jag ser på reklamfilm. Hur är de gjorda?

Det är fantastiskt kul att se hur olika teman ständigt återkommer hela tiden. Trots att det är olika företag och olika reklammakare så är det som om de käkat karbonpapper och bytt med varandra. Ett tag var det mycket älgar i alla möjliga sammanhang och nu är det sjungande kvinna med trånande röst (ofta bra musik). Särskilt töntiga män som i Postens reklam och Felix och Telia. Följetänger med ICA, kaffe och Volvo och så Telia förstås. Vem skulle våga framställa en kvinna så korkad som Telia- och Felixpappan egentligen?

Bästa reklamfilmerna just nu är 3:s och Coops. Om ni vill veta vad jag tycker.

(SvD)
Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: