lördag 6 oktober 2007

Kvinnor självklart - votering nej tack...

Moderaternas partiledning börjar tala om kvotering av kvinnor på valsedlarna. Men vem vill vara kvoterad? Man vill in på egna meriter och egna mandat. Att kvotera gör bara att man blir just kvoterad. Hur kul är det?

"Vi kommer i valen 2009 och 2010 för första gången att sätta upp mätbara mål för våra listor. Vi vill ha fler starka kvinnliga företrädare, och har till viss del problem med en sned könsfördelning. Det tar vi på allvar, säger partisekreterare Per Schlingmann."(SvD)

Kvotering är bara siffror och exercis, för att driva politik krävs det känsla och engagemang, blod, puls och hjärta.

Jag tycker att ni redan idag ska skicka ut ett personligt brev till alla kvinnliga medlemmar och fråga om de vill vara med någonstans redan nu. De finns redan inom partiet och därför bör de beredas plats mer aktivt än idag.

Jag känner många högst kompetenta kvinnor som försökt komma med på tåget inte bara en gång utan flera. De har knappt fått svar på sina förfrågningar och står där utanför, vill jobba, kan uträtta massor, men får inte vara med. Kvinnorna finns redan här det gäller bara att se dem.

Det är känt i affärssammanhang att det är mycket lönsamt att arbeta med den kundbas man redan har och så borde moderaterna också tänka. För det finns mycket kompetenta kvinnor i kulisserna redan idag. De behöver inte vara invandrade eller unga heller, de kan vara medelålders med massor av erfarenhet, driv och kraft också. Leta reda på dem ni.

En sak som gör mig lite beklämd är att moderatkvinnornas ordförande säger att hon är glad för att partistyrelsen för första gången är redo att införa mål för att förbättra könsbalansen. Det säger tyvärr att kvinnoförbundet är en underordnad organisation och inte en självklar del av det hela. För det finns ingen anledning att vara "glad" - för det borde verkligen vara en fullständig självklarhet att kvinnor ska ha samma möjligheter. Jag menar nu inte att kritisera kvinnoförbundets ordförande bara poängtera att det int eär klokt att hon ska behöva käna sig "glad" för något som borde vara en självklarhet. Jag vet att det inte är det lättaste att vara kvinna och kämpa politiskt.

Men som sagt gräv där ni står och gör det nu. Då kommer det att finnas gott om aktiva kvinnor till nästa val med automatik. Det är inget att vänta på faktiskt.

(Expressen)

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Thomas Hallgren sa...

Jag håller helt med dig om kvoteringens nackdelar. Jag undrar dock om det hela inte är ett missförstånd (medvetet sådant) från SvD's håll och en felaktig rubrik.

Det är inte alls fel, i min mening, om moderaterna strävar efter en jämnare könsfördelning. Det kan man åstadkomma genom att just göra som du föreslår. Se de kvinnor som finns. Med det perspektivet och den målsättningen är det väl ganska naturligt om moderatkvinnornas ordförande är glad. Hon är ju glad för att man äntligen verkar för dessa självklarheter.

Mary X Jensen sa...

Att sträva efter en jämnare könsfördelning är precis som du säger självklart.

Det som stör mig är att moderatkvinnornas ordförande behöver säga att hon är "glad". Hon kanske skulle säga "Äntligen". Jag förstår vad hon menar, men att hon säger just glad och att partiledningen förstått betyder ju bara att det finns en skillnad inom partiet idag, det gör det förresten i hela samhället det går inte att blunda för. Jag blir lite ilsken av det förstår du...