fredag 26 oktober 2007

Om arbetsmarknadens parter kan komma överens...

Tänk om det är så att arbetsmarknadens parter kan komma överens på egen hand vad gäller stridsåtgärder mot småföretag som Salladsbaren i Göteborg. Då behövs inte statlig inblandning i frågan, eller hur?

Det som slår mig nu är att det verkar som om moderaterna fastnar i en svartvit diskussion med skygglapparna på. Lagstifta mot fackets fasoner tycker vissa moderater och de är till och med benägna att lämna partiet på grund av denna fråga. Det är väldigt olyckligt. Å andra sidan så har vi både arbetsmarknadsministern och statsministern som säger att vi ska inte ändra på något, det är bra som det är. Det är klart att vissa blir förbannade då.

Men som det börjar krypa fram i argumentationen via arbetsmarknadsministern så pågår det rent av diskussioner om den här saken parterna emellan. Då behövs det inte lagstiftning. Varför har ingen sagt det tidigare och varför har det argumentet inte förts fram av regeringen? Då hade kanske en hel del av upprördheten hos andra moderater lagt sig. För att det helt enkelt finns ett reellt skäl till att inte lägga sig i saken från regeringsnivå just nu.
Det duger inte att bara svara NEJ på frågor, man måste veta VARFÖR . Vad grundar sig besluten på, det vill människor veta.

Återigen didaktikens tre grundpelare - VAD - HUR - VARFÖR. De två första VAD och HUR får vi veta, men det är det tredje VARFÖR som skapar motivationen och förståelsen.

Egentligen kanske hela den här diskussionen om arbetsrätt varit fullständigt onödig. Många av de motioner som kommit in till moderaternas partistämma handlar om arbetsrätten och dess vara eller icke vara. Flera av dessa kom till under fackets stridsåtgärder mot salladsbaren i Göteborg. En markering från facket som jag har en känsla av att vissa av dem själva inte vill kännas vid idag, det blev något överdrivet kan man säga. Fick fel effekt på lusten att starta eget, för vem vill hamna i den situation som uppstod i Göteborg?

Kanske att detta egentligen är en icke-fråga som blivit för stor på grund av att svaret bara varit NEJ men inte innehållit ett VARFÖR?

Uppdatering: Jag är kluven och försöker resonera med mig själv om vad jag tycker om det här med arbetsrätten. Jag gillar inte det som hände i Göteborg. Fegt, ansvarslöst och väldigt onödigt. Och Grottolle det har ingenting med att göra att det var en ung tjej i Göteborg. Det hände väl något liknande för en kioskägare på Öland för några år sedan...

Man kunde väl åtminstone ha sagt att man skulle ha en diskusison om arbetsrätten och inte bara bestämma sig för att inget ska ändras just i den saken.

Läs vad Peppe skriver här , han beskriver ur en annan vinkel. Det finns verkligen flera.

(Aftonbladet)

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Grottolle sa...

Jag har sett på Tv debatten på Moderaternas paristämma om arbetsmarknaden. Jag kan inte förstå att man kan hänvisa till saladsbaren när man är imot fackets rättigheter. Då måste man ju vara lika för att städarna på nätterna bara hade 5000 i månaden och jobbade 7 nätter i veckan. Eller bärplockarnas löner och boende åt bäruppköparna. För ingen av dom betalade minimilöner eller andra avgifter åt dom anstälda..

Mary X Jensen sa...

Båda dessa exempel är ytterligheter...

Grottolle sa...

Men det är samma sak med salladsbaren. Enda skilnaden är att hon är en ung tjej. Men det är tur att det fins förståndigt folk även bland moderater som inte vill ta bort den Svenska modellen som du gör om du ändrar konflikträtten.

Peppe sa...

mary:
Nu gör du mig besviken. Är arbetsrätten en ickefråga?!? Du är galen människa! LO och svenskt näringsliv kan inte ändra på några lagar.

Gå inte på Littorins finter. Han blandar ihop korten fullständigt. Har han verkligen lyckats dribbla bort dig med?

Besök fler företag så får du säkert höra vad de tycker om nuvarande regler. Företagen tvingas göra sig av med duktiga medarbetare med hög prestationsförmåga pga att de är sist anställda. Har du tur så kan du förhandla bort turordningsreglerna, men det är upp till fackets goda vilja. Det är omöjligt att överhuvudtaget veta vilka spelregler som gäller.

Är det då inte bättre att ändra på lagen... så att man slipper att hela tiden frångå den?

Det handlar inte bara om att öka sysselsättningen även om det är en viktig politisk fråga. Hög produktivitet, god lönsamhet och ständig-förbättrings-iver är en förutsättning för att våra svenska företag ska klara den allt hårdare konkurrens som råder på världsmarknaden idag.

Svenska företags konkurrensförmåga - är det också en ICKEFRÅGA?

Mary X Jensen sa...

Nej då bli inte besviken Peppe
. Jag bara försöker förklara för mig sjäv om det finns en dold agenda - och det gör det förmodligen. Men jag vet inte vad och hur man tänker egentligen. Försöker bara uttala den för att få gensvar. Så mina påståenden är egentligen frågor - eru med?

MEN - OM å andra sidan arbetsmarknadens parter kan komma överens så blir det en ickefråga.

I annat fall kan man ju verkligen undra varför moderaterna så envist vill behålla arbetsrätten så som den är och då tänker jag särskilt på konfliktvapnet som fegt används mot små företag.

Vad jag funderar mcyket kring är varför moderaterna är så dåliga på att ge bra och tydliga skäl till vissa beslut som fattas.

Det är fler av mina partivänner som hopapr av på grund av denna fråga. Det är synd...

Mary X Jensen sa...

Alltså nu blev jag kanske ännu mer förvirrande inser jag av ovan. Men jag försöker bara förstå.

Det är mycket jag inte förstår riktigt nu. Kvotering av kvinnor, bensinskatten, trängselavgiften mm mm

Man kan ju inte vinna val i längden på att lura väljarna i efterskott liksom. Eller hur? Eller beror ändringarna på att det kommer fram nya insikter som man int ehade innan? Sån´t vill jag veta. Konkreta argument sökes...

Peppe sa...

Man kan inte ha massa lagar som inte följs, det känns inte meningsfullt, då måste det vara bättre att ändra dem. Det är där regeringen måste ta sitt ansvar under nästa mandatperiod.

Arbetsrätten är givetvis en het potatis som man inte petar i hur som helst. Jag är dock övertygad om att den moderata partiledningen eg också vill förändra (obs! inte skrota)en del av de arbetsrättliga lagarna (t.ex. LAS) men att man går varsamt fram för att inte stöta sig för mycket med LO-kollektivet. Först måste man vinna valet 2010.

Första prioritet har varit att minska arbetslösheten och utanförskapet. Näst på tur står att förbättra välfärden (skola och sjukvård) sedan, efter 2010, tror jag man kommer att våga sig på arbetsrätten. Lugnt och fint. Inte för snabba kast. Det är bra, men folk måste ges chans att diskutera frågan åtminstonde.

Peppe sa...

Ja, det är nog så att man kommit till insikt i en del frågor, t.ex. miljöfrågan. Själv är jag skeptisk och mycket irriterad över att man lurade väljarna och höjde bensinskatten trots löften om sänkningar. Ris till både moderaterna och kd där. Det var ett svek. Hoppas det kommer nån form av kompensation för folk i glesbygden åtminstonde.

Kvoteringsfrågan känner jag inte ens till. Jag vet bara att jag är starkt emot kvotering även om jag vill ha fler kvinnor i ledande positioner. Men det måste ske på ett naturligt sätt.

Trängselavgifterna berör mig inte speciellt mycket så därför är jag inte så arg på det *skrattar*. Skönt att bo på landsbygden ibland.