tisdag 20 november 2007

Nu börjar trixandet med trängselskatten och dess databaser...

Först skulle vi inte ha trängselavgifter och sen skulle vi inte ha dem igen, och så fick vi skiten ändå... Dessa fruktansvärda kameror som gör att det känns som att man passerar genom en röntgenapparat när man passerar Stockholms gränser med bilen. Det får det att krusa sig utmed ryggen av obehag. Jag betalar gärna för miljön och avstår från bilen också om det är nödvändigt men jag vill INTE bli fotograferad i papiljotter.

För övrigt så slår det konstiga betalningssystemet ut i full blom med följande exempel från Christer Fuglesang. Han har hamnat i klorna på en envis och nitisk kronofogde, såna man tror eller i alla fall hoppas att de inte finns, men de gör det uppenbarligen. Christers bil skulle inte beläggas med trängselskatt eftersom den är utlandsrgistrerad och myndigheten har gjort fel. Detta generar dock inte kronofogden ett ögonblick så nu har Christer Fugelsang fått en betalningsnamärkning på grund av detta och hoppas att kammarrätten ska ge honom upprättelse. Snacka om krångel i onödan.

Nu börjar moderaterna i Stockholm komma med piffiga förslag om att höja trängselskatten för äldre bilar. Det skulle bli en extra morot för att fasa ut gamla bilar till förmån för nya menar Mikael Söderlund. Jag blir mest förbannad faktiskt - hur kan man se det som en morot?

Det är väl snarare en piska och när moderaterna talar om hur svårt kvinnorna med låga inkomster har det och behovet av skattesänkningar för dem, så tycker jag nog att man ska komma ihåg att det oftast är de som kör runt i de äldre bilarna. Det klingar väldigt illa det här. Moroten skulle möjligen vara att erbjuda skattelättnad på inköp av nya bilar och samtidigt fixa till de allmänna kommunikationerna.

Jag skäms för det här uttalandet, för jag har då inte, och det i likhet med många andra moderater, röstat för några trängselskatter. Efter försöket skulle de bort, det var ju faktiskt ett vallöfte.

Visst blir det som man trodde, en möjlighet att ta ut ännu mer ur bilisterna som är beskattade så att det räcker till ändå. Att registreringarna av bilar skulle ge möjlighet att kolla andra uppgifter än att kontrollera ut- och infarter förstod man och jag skrev om detta som jag upplever skräckscenario tidigt. Jag hoppas nu att det inte är jag som är idégivare till detta nya utspel.

” Den här vidareförsäljningen av uppgifter från databaser är inte heller skoj. Jag ser framför mig skräckscenariot när trängselkamerornas bilder kan användas för tvivelaktiga ändamål. Vägverket säljer redan idag uppgifter till bilfirmor så de har inga skrupler alls vad det verkar. Jag kan tänka mig när det kommer ett brev hem som säger, du måste börja samåka med andra det duger inte att pka nesma i bilen, för miljöns skull. Eller att du får besked om att du måste skrota bilen eftersom den är för gammal, eller att du får erbjudanden om att köpa en ny. Så där kan det hålla på i all oändlighet om vi inte ser upp."

Hela inlägget här

Om Stockholmsmoderaterna nu kommer med fiffiga idéer så kan man räkna med att det bara är början… Fy tusan. Men nu är det väl enligt lag så att en kommun bara får avgiftsbelägga sina egna medborgare och inte andra. Vi får hoppas att regeringen INTE överväger någon lagändring vad gäller den saken. Men bara tanken på att det finns tankar är illa nog...

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: