lördag 17 november 2007

Skolpolitiken som modell...

Många är de moderater som tycker att moderaterna blir allt mindre moderater. Jag hörde senast i går en person som nu allvarligt och seriöst funderar på att starta ett nytt parti för moderater som är och känner sig som moderater och inte vill driva mot det breda (s)-hållet utan bibehålla de gamla idealen.

För all del man ska vara modern och hänga med sin tid och vidga sina vyer men man ska också se upp så att man inte tappar förtroendet hos sina egna för att få nya intressenter. De nya är kanske inte så trogna utan rent av lättflyktiga och de gamla har rent av gått sin väg när verkligheten kommer i fatt. Sen står man där med rumpan bar och det är väl inte så himla bra egentligen.

Thomas Gür gör idag en spännande iakttagelse. När regeringen alltmer viker av mot socialistiska ideal inom många olika områden så att den klassiska väljarkåren börjar ta avstånd så tar folkpartiets Jan Björklund hem poängen genom att driva skolpolitiken åt höger och socialdemokraterna hänger med på tåget och börjar arbeta för en borgerlig linje.

"Det ligger en ironi i att den borgerliga allians- regeringen i skolpolitiken sitter på ett så tydligt framgångsrecept i hur man bildar opinion för sin sak, men inte förmår att lära sig något av denna succé." (Thomas Gür i SvD)

Det är verkligen intressant, för tänk om regeringen hade drivit även de andra områdena åt höger, då kanske socialdemokraterna hade hängt på där också, eller hur? Jag kan inte låta bli på att tänka en liknelse med en badkarskedja, en sån där som består av en massa små kulor. En av mina chefer använde den när han skulle beskriva ett bra ledarskap. Man tar helt enkelt i yttersta änden och drar med sig länken då blir den rak och alla följer med. Försöker man däremot fösa den framför sig så samlas alltihop i en hög och allt blir ett enda trassel.

Frågan är om det är det där trasslet som gör att många moderater undrar vad som pågår just nu? En del tycker att den politik som bedrivs är mer socialdemokratisk än vad socialdemokraterna själva bedriver. Så tänker många moderater i min omgivning just nu och det är en blandning av unga och gamla och kvinnor och män. Själv blir jag väldigt kluven för jag gillar mycket av det som sker nu, men annat känns helt främmande.

Sen en liten rolig men också skrämmande betraktelse över matematikundervisningen genom åren visar på sakernas tillstånd i skolan. Hur räknar man egentligen?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: