Jan Björklund har gett luft åt en hel del nya tankar kring hur skolan ska fungera. Inte för att jag håller med om alla detaljer, för jag tycker att det är just detaljer som presenterats och saknar substansen. Det är som att inte se skogen för alla träd. Att lärare ska kunna ta mobiltelefoner från elever till exempel. Ja, det kan ju vara bra, men är enligt mitt sätt att se bara att behandla symptomen. Det man borde komma åt är varför ungarna överhuvudtaget har mobilen på i klassrummet, eller hur? Sätt in störningssändare i stället så kan lärarna få ägna sig åt undervisningen i stället för att tjafsa med elever halva lektionstiden. Eller ännu bättre använd mobilerna som undervisningsredskap? Här några hastigt nedteckande möjligheter.
1) Dags för mobilföretaget Tre med flera att lägga upp undervisningsmaterialet i mobiltelefonen! Slumpmässiga personliga matteläxor och stavningstester i mobilen. Innan problemen är lösta går det inte att använda telefonen till något annat.
2) Skicka ut ungarna på skattjakt och lär dem att hitta och läsa kartor med hjälp av GPS-funktionen i mobilen.
3) Lär barnen att grupparbeta i nätverk med hjälp av datorer. Lär dem upptäcka världen utanför och låt de vuxna hjälpa dem att sortera begreppen vartefter.
Jag räknar med att många lärare kommer att kalla mig okunnig och allt möjligt, det brukar bli så. Men det här handlar seriöst om att tänka utanför de traditionella banorna. Man kan kalla det idéer. (och jag vill påpeka att jag har en gedigen akademisk utbildning i pedagogik, så det är inte bara taget ur luften, jag kan min Piaget...)
På min tid fick vi en bankbok med 5 kronor insatta av Sparbanken. Tanken vara att vi skulle bli medvetna om hushållsekonomi. Idag borde varje unge få en mobil att använda. Betydligt bättre än de gamla skolböcker som finns kvar sedan föräldrarna gick i plugget på 70-talet.Andra bloggar om: politik, skolan, alliansen, moderaterna, regeringen, socialdemokraterna, sahlin, björklund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar