lördag 29 december 2007

Flumskola...

Att använda ordet flum ska man passa sig för menar bloggaren Kyrkoordnaren och skriver

"Med sådana svepande kommentarer som bara syftar till enkla politiska poäng är Björklund fördomsfull. Jag har lärt mig att det är livsfarligt att använda ordet flum. Inte sällan omvärderar man med tiden det som uppfattas som flum. Inte minst inom ledarskapsområden har nya teorier som senare bildat praxis givits epitet flum."

Håller med, det är inte så taktiskt att förringa det som är dåligt men finns, snarare är det bättre att tala om de förbättringar man kan se i sin vision.

Lyssna på lärarna skriver Kyrkoordnaren (ibid). Ja, det hade kanske varit lättare för den borgerliga regeringen att göra det om man inte gjort gemensam sak ihop med socialdemokraterna och ställt ultimatum. Lärarna hade klarat sina argument bättre på egen hand.

Lärarna vill inte ha betyg vid tidiga åldrar. Jag tror att det är bra att ha kunskapskontroll och kanske att det är just det som betyg är till för. Jag skriver kanske här för att begreppet betyg har lite olika innebörd för oss alla. En del tycker att det visar att man har uppnått en viss kunskapsnivå och andra menar att det betyder att man känner sig sämre för att man inte har lika bra betyg som andra.

Att få ett betyg när man är 7 år ska väl inte behöva innebära att man ska känna sig dålig för att man inte klarat sig så bra. Det finns en gruppering som tycker att det är fel att vissa barn får guldstjärnor och andra att det kan sporra även andra att anstränga sig. Det beror mycket på hur det presenteras. Men man ska inte låsa sig vid ordet betyg. Det gäller båda sidorna här.

Det är egentligen varje lärares skyldighet att se till att ALLA ungar får minst godkänt. Nu inser jag att det finns grupper som aldrig når dit, men de får då hanteras på annat sätt. Huruvida betygssystemen måste göra om är en annan sak.

För övrigt så är min åsikt att skolan ska ha mer resurser och det ska den få också enligt finansministern. Man kan också ställa sig frågan om den verkligen ska ligga under kommunernas ansvarsområde.

(Aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Per Westberg sa...

Mina 48 år till trots bär jag fortfarande med mig känslan från lågstadiet att se skriftliga omdömen och förvägras bli stjängosse (en sådan där med strut) Man kan inte säga att jag sporrades. Men när jag gick ut nian och gymnasiet glänste stjärnorna i betygen tack vare lärare som var skickliga pedagoger och som kunde stötta även vid motgång.

Och de flesta av dem var folkpartister men det har ju inte med saken att göra. ;)

Anonym sa...

Intressant, Per. Själv är jag lyckligt ovetande om mina lärares politiska läggning. Jag vill inte att lärare ska mata mig med hur jag ska tänka..